صفحه اصلي درباره ما تماس با ما
در

      جدول برنامه هاي ماه مبارک رمضان 1402

  منتخب محصولات فرهنگي

بیشتر...



                            حدیث



    درک از امام مهدي
از امام صادق (ع) منقول است كه پيامبر اكرم (ص) فرمودند :
خوشا به حال كسى كه قائم اهل بيت مرا درك كند و به او اقتدا كند قبل از قيامش تابع ائمه هدايت باشد و از دشمنانشان بيزارى بجويد ايشان رفيقان من هستند و گراميترين افراد امت نزد من مى باشند . كمال الدين ـ شيخ صدوق ص 287
أچأڈأ­أ‹ أ‡أ’123 : امام صادق

 


        پايگاه هاي پيشنهادي

آيت الله دري نجف آبادي
نايب رييس هئيت امناء
 

حجت الاسلام و المسلمين
نوري شاهرودي
عضو هئيت امناء مهديه


مقالات

مهدويت

توقيعات

ظهور

غيبت

انتظار

زندگينامه

امام و بانوان

کتب

شعر

پرسش و پاسخ

ادعيه و زيارات

شفايافتگان

نامه اي به امام عج

مشاهدات

ديگر موضوعات

اخبار مهديه

         0پايگاه هاي ديگر


سایت مسجد مقدس جمکران

سايت فرهنگي تبيان

سايت سراج انديشه

سایت دکتر علی غضنفری

سايت فرهنگي شهيد آويني  


 

 


تاريخ خبر: پنجشنبه10/12/1391

مسابقه پيامکي نگين آفرينش شماره (8)

مهمترين آسيبهاي جامعه منتظر از نگاه قرآن کريم
با توجه به اين که ما هم اکنون در دوران غيبت حضرت ولي عصر(عج) زندگي ميکنيم؛ بايد حقيقت انتظار اسلامي را به خوبي درک کرده و خطرات و آسيب هايي که ممکن است در اين دوران جامعهي منتظر را تهديد کند بشناسيم . مسلماً در اين مسير، قرآن کريم به عنوان کلام الهي بهترين راهنماي ما خواهد بود. در اين جا با استمداد از آيات کريمهي قرآن مجيد 5 مورد از آسيبهاي جامعه منتظر را مورد بررسي قرار ميدهيم.

انتظار در انديشهي اسلامي
انديشه پيروزي نهايي حق، صلح و عدالت بر نيروي باطل و ستيز و ظلم ، گسترش جهاني ايمان اسلامي ، استقرار کامل و همهجانبهي ارزشهاي انساني به وسيلهي شخصيتي مقدس و عاليقدر که در روايات متواتر اسلامي از او به مهدي تعبير شده است ، اميد و آرزوي تحقق اين نويد کلي جهاني انساني ،در زبان روايات اسلامي«انتظار فرج» خوانده شده و عبادت ، بلکه افضل عبادات شمرده شده است.
پيامبر اکرم(ص) در روايتي ميفرمايد : «أفضل اعمال امتي انتظار الفرج». ؛ يعني بهترين اعمال امت من انتظار فرج است.
اين روايت وقتي در کنار حديث ديگري از پيامبر(ص) قرار ميگيرد که ميفرمايند : «أفضل الاعمال أحمَزُها» يعني بهترين اعمال سختترين آنهاست؛ اهميت دوران انتظار را بهتر نشان ميدهد.
بنابراين دو روايت ، انتظار فرج از سختترين اعمال در عصر غيبت محسوب ميشود و پاداش آن نيز بسيار زياد است تا آن جا که امير المومنين(ع) ميفرمايد :« المنتظر لإمرنا کالمتشحَطُ بدمه» ؛ منتظران امر ما مانند کساني هستند که در راه خدا به خون غلتيدهاند.
پس در اين دوران حساس و سرنوشت ساز بايد بر اساس آيات قرآن کريم آسيبها و خطراتي که جامعهي منتظر را تهديد ميکند شناخته و از آن بر حذر باشيم اين آسيبها عبارتند از :

1- قساوت قلب
از جمله مهمترين عواملي که جامعه منتظر را از هدفش که زمينه سازي ظهور است دور ميکند قساوت قلب است قرآن کريم در اين باره ميفرمايد :«ألم يأن للذين آمنوا أن تخشع قلوبُهم لِذکرالله...»
آيا براي کساني که ايمان آوردهاند هنگام آن نرسيده است که دلهايشان به ياد خدا و آن حقيقتي که نازل شده نرم و فروتن گردد و مانند کساني نباشند که پيش از اين به آنها کتاب داده شد و زمان(انتظار)بر آنان به درازا کشيد و دلهايشان سخت گرديد و بسياري از آنان فاسق بودند.
روايتي از امام صادق(ع) در تفسير اين آيه آمده است که ميفرمايند:« اين آيه در مورد مردم زمان غيبت نازل شده است و «أمد» يعني زمان غيبت .
اين آيه کريمه در مورد قوم بني اسرائيل است که هنگامي که حضرت موسي عليه السلام براي ملاقات خداوند به ميعاد الهي رفت و هارون را به عنوان جانشين خود در ميان آنها گذاشت ، زمان غيبت موسي برايشان طولاني جلوه کرد و گمان کردند که موسي(ع) ديگر نميآيد و قساوت دلهايشان را گرفت و به گوساله پرستي روي آوردند.
بنابراين جامعه منتظر ما نيز از خطر قساوت قلب که در نتيجه انجام گناه و دور دانستن زمان ظهور دچار ميشود در امان نيست.
امام صادق(ع) براي اين که شيعيانشان را از اين خطر محفوظ بدارند ميفرمايند :
«فتوقعوا الفرج صباحاً و عشاء» يعني هر صبح گاه و هر شام گاه به انتظار فرج باشيد .
لذا در دعاي عهد ميخوانيم «اِنَهم يَرَونه بعيداً و نراهُ قريباً» يعني آنان(ظالمان) ظهورش را دور ميدانند و ما آن را نزديک ميدانيم.

2- استعجال در امر ظهور
استعجال به معني خواستن با عجله است و خطر آن جاست که منتظران خواستار وقوع امر الهي ظهور قبل از فرا رسيدن موعد مقرر آن در علم الهي باشند .قرآن کريم با اشاره به اين امر ميفرمايد :
« وَ لَما رَجَعَ موسي اِلي قَومه غضبان أسِفاً قال بئسما خَلَفتموني مِن بَعدي اَعجلتم امر ربکُم...» ؛ چون موسي به سوي قوم خود بازگشت با حالت خشم و تأسف به قوم خود گفت :پس از من بد جانشيني براي من بوديد آيا در مورد فرمان پروردگارتان عجله کرديد ...»

همان طور که عجله بني اسرائيل در غيبت موسي عليه السلام نسبت به امر پروردگارشان موجب گمراهي آنان گرديد، در دوران غيبت امام زمان(عج) هم استعجال در امر فرج حضرتش موجب گمراهي و هلاکت خواهد شد. امام جواد(ع) ميفرمايند :«يهلک فيها مستعجلون و ينجوا فيها المسلمون» يعني در دوران غيبت شتاب زدگان در امر ظهور هلاک ميشوند و اهل تسليم نجات مييابند.
بنابراين در دوران غيبت بايد تسليم اراده و حکمت الهي بود و در عين حال صبورانه آرزوي ظهور داشت و همواره آمادهي ظهور و فرج حجت الهي بود .امام حسين(ع) ميفرمايد : افرادي که در دوران غيبتش در مقابل اذيت و تکذيب صبر ميکنند به منزله مجاهد با شمشير در کنار رسول خدا صل الله عليه وآله هستند.
پس بايد بدانيم در هر موقعيتي چه ظهور و چه غيبت، آنچه مهم است انجام وظيفه و تکليف الهي است و بنا بر روايات مؤمنيني که به امام زمان(عج) و راه او ايمان و معرفت دارند در صورت تعجيل يا تأخير ظهور خسراني نکرده و در زمرهي ياران اهل بيت(ع) قرار ميگيرند .

3-تبعيت از بزرگان فاسد
در دوران غيبت حجت الهي يکي از بزرگترين متکرات، پيروي از افراد ناسالم و نالايقي است که در مسير مخالفت با اهداف الهي ظهور قدم بر ميدارند. در دوران غيبت حضرت موسي(ع) قوم او به پيروي از سامري روي آورده گوساله پرست شدند در حالي که هارون نماينده و جانشين حضرت موسي(ع) را رها کردند .قرآن کريم سخن قوم موسي(ع) را بيان ميکند که گفتند :«قالوا ما اَخلفنا موعدک بملکنا و لکنّا حملنآ اوزاراً من زينه القوم فقذفناها فکذلک القي السامري» ؛ قوم موسي گفتند ما به ميل و اراده خود از وعده تو تخلف نکرديم بلکه مقداري از زيورهاي قوم را که با خود داشتيم(در آتش) افکنديم و سامري اين چنين القا کرد.
بنابراين قوم موسي بهانه آوردند که سامري با فريب کاري خود آنها را گمراه کرده است وليکن جواب آنها پذيرفته نيست چون اختيار از آنها سلب نشد بلکه با سوء اختيار خود از سامري پيروي کردند چنان که تعداد کمي نيز با پيروي از حضرت هارون مومن ماندند.
سامري در قوم موسي(ع) يک فرد عادي نبود بلکه از بزرگان و اهل علم بود به علم کيميا وقوف داشت و در شناخت علوم ديگر مثل هندسه و نجوم شهرت تام داشت و طالبان علوم براي تحصيل علم نزد او تردد ميکردند.
در قوم موسي(ع) تنها سامري به عنوان عالم و بزرگ قوم ميتوانست چنين فتنهاي ايجاد کند پس در جامعهي منتظر حضرت مهدي(عج) هم بايد همواره هوشيار بود که افراد ناشايستي که داراي موقعيتهاي ممتاز علمي، نسبي، اقتصادي و سياسي در جامعه هستند، کورکورانه مورد تبعيت قرار نگيرند.

4-نافرماني از نايب ولي خدا
قرآن کريم با به تصوير کشيدن دوران غيبت حضرت موسي(ع) و ماجراي گمراهي بني اسرائيل ، نکات عبرت آموزي را براي جامه منتظر حضرت مهدي(ع) بيان ميکند از جمله آفتهايي که جامعه منتظر را از مسير الهي خود منحرف ميکند عدم اطاعت از جانشين و نايب حجت خداوند است . قرآن کريم از زبان هارون(ع) که جانشين حضرت موسي بود ميفرمايد :«قال ابن اُم إنَ القومَ استضعفوني و کادوا يقتلونني » ؛ هارون(ع) گفت: اي فرزند مادرم اين گروه مرا ناتوان و ذبون شمردند و نزديک بود مرا بکشند .
در جريان فتنهي سامري عدهي بسيار کمي به سفارش موسي(ع) عمل کردند و با پيروي از هارون در ايمانشان استقامت ورزيدند؛ پس بايد دانست که جامعه منتظر ما نيز از آفت مصون نخواهد بود و عدم پيروي از نواب عام امام عصر(عج) نيز ميتواند وحدت جامعه اسلامي را خدشه دار و زمينهي فتنه انگيزي دشمنان دين و مهدويت را فراهم کند در حالي که امام عصر(عج) ما را به پيروي از فقها توصيه کردهاند و فرمودهاند :
« اما الحوادث الواقعه فارجعوا فيها إلي رواه احاديثنا فإنهم حجتي عليکم و أنا حجه الله عليهم.»
در حوادث و رويدادهاي تازه به راويان احاديث ما(فقها) مراجعه کنيد؛ چرا که آنان حجت من بر شمايند و من حجت خدا بر آنها هستم.

5-خير دانستن و اميد بستن به غير از امام معصوم
از جمله آفتهايي که جامعه منتظر را از مسير انتظار سازنده منحرف ميسازد اين است که مردم حجت الهي را به عنوان تنها راه نجات خود فراموش کرده و براي آنها جايگزيني قرار دهند در حالي که قرآن کريم ميفرمايد : « بقية الله خيرُ لکم إن کنتم مومنين ...» ؛ باقي مانده خداوند بر شما بهتر است اگر از مومنان باشيد.
بنابر روايات معصومين، تأويل اين آيه مربوط به امام عصر(عج) است . امام باقر(ع) ميفرمايد : نخستين سخني که مهدي(ع) پس از قيام خود ميگويد اين آيه است « بقيت الله خيرَ لکم إن کنتم مومنين» سپس ميگويد ، منم بقية الله و حجت و خليفۀ او در ميان شما ، پس هيچ کس بر او سلام نميکند مگر اين که ميگويد : السلام عليک يا بقية الله في ارضه .
مهمترين پيام آيه شريفه اين است که امام عصر(عج) بهترين باقي ماندهي خداوند براي شماست و خير و صلاح شما در رو آوردن به ايشان است و آنچه جامعه منتظر را مورد آسيب و خطر قرار ميدهد اين است که کسي يا چيزي غير از امام معصوم(ع) را براي نجات از مشکلات مادي و معنوي خود بهتر بدانيم. امير المومنين(ع) اين خطر را به ما گوشزد ميکند و در حديثي ميفرمايد : « مهدي(ع) غيبتي مينمايد که جاهل گويد : نيازي به آل محمد عليهم السلام نيست.»
براي در امان بودن از اين خطر بايد معرفت و شناخت خود را نسبت به امام مهدي(عج) و ضرورت نياز به وجودشان را بالا ببريم . به يقين بدانيم که هيچ يک از مدعيان نجات بشريت با همهي ادعايي که دارند نميتوانند ذرهاي از نقصان غيبت امام مهدي(عج) را جبران کنند و بلکه برعکس در حقيقت جامعهي بشري را به عقب و ذلت در دنيا و آخرت سوق ميدهند.

سئوالات
الف)آيه شريفه « ألم يأن للذين امنوا أن تخشع قلوبهم لذکرالله . . . . . » بيانگر کدام يک از آسيب هاي جامعه منتظر است؟
1- تبعيت از بزرگان فاسد
2- قساوت قلب
3- نافرماني از نايب ولي خدا

ب) قساوت قلب نتيجه چيست؟
1- دور دانستن زمان ظهور
2- انجام گناه
3- گزينه 1 و 2صحيح است

ج) بنا بر روايات معصومين(ع) تأويل آيه شريفه (بقيه ا.. خير لکم ان کنتم مومنين) چيست؟
1- امام علي (ع)
2- امام حسين (ع)
3- امام مهدي (عج)

د) براي در امان ماندن از فراموشي حجت خدا در جامعه چه بايد بکنيم؟
1- توسل به حضرت مهدي (عج)
2- بالا بردن معرفت و شناخت نسبت به حضرت مهدي (عج)
3- تبعيت از علماي دين

جهت شرکت در مسابقه پيامکي ، پاسخ سوالات را مانند مثال زير به شماره پيامک مهديه تهران 10001214 ارسال نماييد .
عدد اول شماره بروشور : 8
عدد دوم کد شهرشما : 0311
عدد سوم گزينه هاي صحيح : 2313

مثال : 803112313 ( بدون فاصله)




         بنيانگذار مهديه تهران


حجت الاسلام والمسلمين شهيد حاج شيخ احمد کافي


         برنامه های ندبه و کمیل

دعاي کميل و ندبه ارديبهشت ماه 1403


جدول کامل برنامه ها...

         واريز آنلاين به حساب مهديه

         گالري صوتي

قرائت دعاي ندبه 1403/1/31

سخنراني دعاي ندبه 1403/1/31

قرائت دعاي کميل 1403/1/30
بيشتر...

         مجلات


         ارتباط با ما

درباره ما

 نام
 Email
متن
 

         اشتراک

 نام
 Email