|
|
|
|
تاريخ خبر: پنجشنبه3/12/1391
|
مسابقه پيامکي نگين آفرينش شماره (7) جان جانان عارفان پرده بيفكنده به رخسار حبيب من ديوانه گشاينده رخسار توأم روي بگشاي بر اين پير زپا افتاده تا دم مرگ به جان عاشق ديدار توأم امام خميني دلم قرار نميگيرد از فغان بي تو سپندوار زكف دادهام عنان بي تو گزارش غم دل را مگر كنم چو جدا زخلق به محراب جمكران بي تو امام خامنه اي مصلح كل همه اديان و مذاهب، عقيده دارند كه يك منجي و يك دست مقتدر الهي در مقطعي از تاريخ خواهد آمد و در نجات بشر از ظلم و جور، معجزه گري خواهد كرد. (مقام معظم رهبري) خصوصيت اعتقاد شيعه در اين مسأله، اين است كه يك موضوع كلّي را با همه خصوصياتش، با معرفي كامل شخص ميشناسد، در ابهام نيست. ما، وليّ و سيّد خود را، سرور و سالار عالميان را كه امام ما است مي شناسيم. پدر، مادر، تاريخ تولد و قضاياي ولادت مبارك او را مي دانيم... لذا ما ميدانيم كه عشق ما، دل ما و ايمان ما، متوجه و متعلق به كيست. (مقام معظم رهبري)
بقيّه الله، انسان كامل همان طوري كه رسول اكرم(ص) به حسب واقع، حاكم بر جميع موجودات است، حضرت مهدي(ع)، نيز همان طور حاكم بر جميع موجودات است. آن، خاتم رسل است و اين، خاتم ولايت. (امام خميني) ... براي انساني كه داراي معرفت باشد، موهبتي از اين برتر نيست كه احساس كند، وليّ خدا، امام برحق، عبد صالح، بنده بزگزيده در ميان همه بندگان عالم و مخاطب به خطاب خلافت الهي در زمين، با او و در كنار او است، او را ميبيند و بااو مرتبط است. (مقام معظم رهبري)
نقش مهدويت ايمان و اعتقاد به امام زمان(ع)، مانع از تسليم شدن است و ملتهاي با ايماني كه حضور قطب عالم امكان را در ميان خود احساس ميكنند، از حضور او اميد و نشاط ميگيرند و براي مجد و عظمت اسلام، مبارزه و مجاهدت ميكنند و با تكيه بر همين اميد درخشان بود كه ملت بزرگ ايران، پرچم اسلام را به اهتزاز درآورد و افتخار طول تاريخ بشر و تاريخ اسلام شد. (مقام معظم رهبري) در هدف گيري و نشانه گرفتن براي دورخيزهاي تاريخي، باز مسئله مهدويت نقش دارد. ميان آن ملّتي كه براي خودش آيندهاي نميبيند و فكر ميكند كه: «بالاخره موج فساد، دنيا را روز به روز بيش تر ميگيرد. ما هم چند صباحي محض تكليف مقاومتي هم ميكنيم، امّا آخرش چه؟»، و آن ملّتي كه ميداند اين مقاومت، ايجاد يك گام بلند به سمت آن آيندهاي است كه خداي متعال وعده داده كه براي بشريّت پيش مي آيد، آن هم نه يك وعده مبهم بلكه يك وعده روشن، فرق هست. رهبر آن ماجرا هم مشخّص است كه چه كسي است. او، حيّ و حاضر و زنده است، و دل او، متصل به ملأ اعلا و غيبت است. ملّتي كه به چنين چيزي اعتقاد دارد، ببينيد كه براي چه اهدافي دورخيز ميكند و چه طور همتاش بالا ميرود! اين عقيده، عقيده بسيار مهمّي است، كما اين كه انسان خيال ميكند خداي متعال هم اين واقعيّت را با همين تدبير ايجاد كرده كه انسانها بتوانند با همت و اراده خود و با اين پشت گرمي محكم، راهها را طي كنند تا اين كه إن شاء الله، آن بزرگوار بيايند و دنيا شروع شود (مقام معظم رهبري)
عطر حضور امام بزرگوار و عزيز و معصوم و قطب عالم امكان و ملجأ همه خلايق، اگر چه غايب است و ظهور نكرده، اما حضور دارد. مگر ميشود حضور نداشته باشد؟ مؤمن، اين حضور را در دل خود و با وجود و حواسّ خويش، حس ميكند. (مقام معظم رهبري)
عرضه اعمال بر امام زمان(ع) نامه اعمال ما به حسب روايات به امام وقت عرضه ميشود. امام(ع) مراقب ما هستند (امام خميني). نكند كه خداي نخواسته از من و شما و ساير دوستان امام زمان(ع) يك وقت، چيزي صادر بشود كه موجب افسردگي امام زمان(ع) باشد. مراقبت كنيد از خودتان. (امام خميني) بايد طوري رفتار كنيم كه رضايت آن بزرگوار را كه رضايت خداست، به دست بياوريم. (امام خميني)
انتظار «انتظار» به معناي اشتياق انسان براي دسترسي به وضعي برتر و بالاتر است و اين حالتي است كه بشر هميشه بايد در خود حفظ كند و پيوسته در حال انتظار فرج الهي باشد. (مقام معظم رهبري) انتظار فرج و اعتقاد به مهدويت، علاوه بر ابعاد منطقي، فكري و استدلالي بسيار بارز آن، داراي جنبههاي عاطفي، معنوي و ايماني عميق و بسيار مهمي است. (مقام معظم رهبري)
دشمنان مهدويت همه عقايد سازنده، مورد تهاجم دشمن قرار گرفته است... همه اينها نقاط برجستهاي هستند كه اگر ما مسلمانها، درست به حقيقت اينها توجه بكنيم، تبديل به يك موتور حركت دهنده جامعه اسلامي ميشود؛ ولي وقتي روي آن كار كردند و آن را خراب ومعناي آن را عوض كردند و در ذهن ها به صورت ديگري جا انداختند، همين موتور محرّك، به يك داروي مخدّر و خواب آور تبديل ميشود... . اين عقيده كه همه مسلمانها هم به آن معتقدند... از آن عقايد بسيار كارگشا است كه به دليل همين كه كارگشا است، دشمن از يك طرف و البته دوستان نادان هم از يك طرف، گاهي دوستان نادان از روي ناداني و بر اثر بي توجهي، كاري ميكنند كه هيچ دشمن دانايي به آن خوبي نميتواند ضربه بزند! (مقام معظم رهبري)
برداشتهاي انحرافي از انتظار بعضيها، انتظار فرج را به اين ميدانند كه در مسجد، حسينيه، در منزل، بنشينند و دعا كنند و فرج امام زمان(ع) را از خدا بخواهند... فكر اين مهم كه يك كاري بكنند، نبودند. يك دسته ديگري بودند كه انتظار فرج را ميگفتند: اين است كه ما كار نداشته باشيم به اين كه در جهان چه ميگذرد، ما تكليفهاي خودمان را عمل ميكنيم. براي جلوگيري از اين امور هم خود حضرت بيايند ان شاء الله درست ميكنند... . يك دستهاي ميگفتند: كه بايد عالم پر از معصيت بشود تا حضرت بيايد. ما بايد نهي از منكر نكنيم، امر به معروف هم نكنيم تا مردم هر كاري ميخواهند بكنند، گناهها زياد بشود كه فرج نزديك بشود. يك دستهاي از اين بالاتر بودند، ميگفتند: بايد دامن زد به گناهها. دعوت كرد مردم را به گناه تا دنيا پر از جور و ظلم بشود و حضرت تشريف بياورند... يك دسته ديگري بودند كه ميگفتند: هر حكومتي اگر در زمان غيبت محقق بشود، اين حكومت باطل است و برخلاف اسلام است... حضرت صاحب كه تشريف ميآورند، براي چه مي آيند؟ براي اين كه گسترش بدهند عدالت را براي اين كه حكومت را تقويت كنند. براي اين كه فساد را از بين ببرند. ما بر خلاف آيات شريفه قرآن، دست از نهي از منكر برداريم، دست از امر به معروف برداريم و توسعه بدهيم گناهان را، براي اين كه حضرت بيايند؟!!. (امام خميني) قوانيني كه پيغمبر اسلام در راه بيان و تبليغ ونشر و اجراي آن، بيست و سه سال زحمت طاقت فرسا كشيد، فقط براي مدت محدودي بود؟ آيا خدا، اجراي احكامش را محدود كرد به دويست سال و پس از غيبت صغري، اسلام ديگر همه چيزش را رها كرده است؟ اعتقاد به چنين مطالبي يا اظهار آنها بدتر از اعتقاد و اظهار منسوخ شدن اسلام است. (امام خميني)
انقلاب اسلامي، مقدمه نهضت جهاني حضرت وليّ عصر(ع) انقلاب مردم ايران، نقطه شروع انقلاب بزرگ جهان اسلام به پرچم داري حضرت حجت ارواحنافداه است. (امام خميني) به ياري خدا، راه را براي ظهور منجي، مصلح كل و امامت مطلق حق، امام زمان - ارواحنا فداه- هموار ميكنيم. (امام خميني) ... اولين قدم براي حاكميت اسلام و براي نزديك شدن ملتهاي مسلمان به عهد ظهور مهدي موعود - ارواحنا فداه و عجل الله فرجه- به وسيله ملت ايران برداشته شده است. (مقام معظم رهبري) انقلاب ما در راه آن هدفي كه امام زمان (عج)، براي تأمين آن هدف مبعوث ميشود و ظاهر ميشود، يك مقدّمه لازم و يك گام بزرگ بوده ]است[. ما اگر اين گام بزرگ را بر نميداشتيم، يقيناً ظهور وليّ عصر - صلوات الله عليه و عجل الله تعالي فرجه الشريف- به عقب ميافتاد. شما مردم ايران و شما مادران شهيد داده و پدران داغدار و افرادي كه در طول اين مبارزه زحمت كشيديد، بدانيد و شما اي امام بزرگوار امّت! بدانيد- كه بهتر از ما ميدانيد- شما موجب پيشرفت حركت انسانيّت به سوي سرمنزل تاريخ و موجب تسريع در ظهور وليّ عصر - صلوات الله عليه- شديد. شما يك قدم، اين بار را به منزل نزديكتر كرديد. (مقام معظم رهبري)
وظيفه انديشمندان برادران عزيز! مسئله مهدويّت، مسئلهاي مهم و اساسي است. اثبات مهدويّت، كار بسيار آساني است. اثبات اصل مهدويّت در يك محفل علمي با مخاطباني كه اهل علم واهل تفكّر و استدلالاند، جزو آسان ترين كارها است. در اين، هيچ ترديدي نيست. ايمان و اعتقاد مردم هم خوب است، منتها تعميق اين ايماني كه مردم به امام زمان - ارواحنا فداه و عليه الصلاة و السلام- دارند، كار بسيار ظريفي است. بايد در اين قضيه، با شيوههاي هنرمندانه تبليغي وارد شد. به نظر من، بخش مهم كار شما، اين است. اگر اين كار با موفقيّت انجام بگيرد و اگر شما بتوانيد اين عشق و محبت و سوز و گذاري را كه مردم ما به طور طبيعي نسبت به حضرت دارند، در سطح عموم مردم، بخصوص جوانان، با يك نگاه عالمانه و آگاهانه همراه كنيد، بركات اين كار، لاتعدّ و لا تحصي خواهد شد. (مقام معظم رهبري)
جامعه پس از ظهور وقتي كه امام زمان(ع) ظهور كند، اين اختلافات از بين ميرود و همه برادروار با هم هستند، ديگر زورمند و زوركشي در كار نمي ماند. (امام خميني) در زمان حضرت صاحب(ع) حكومت، واحد ميشود... يك عدالت اجتماعي در همه عالم ميآيد... آنهايي كه بد هستند، ديگر نمي توانند كارهاي خلاف بكنند. (امام خميني) ... دنياي سرشار از عدالت، پاكي، راستي، معرفت و محبت، دنياي دوران امام زمان(ع) است، كه زندگي بشر هم از آنجا به بعد است. زندگي حقيقي انسان در اين عالم، مربوط به دوران بعد از ظهور امام زمان(ع) است كه خدا ميداند، بشر در آنجا به چه عظمتهايي نايل خواهد شد. (مقام معظم رهبري) اگر حضرت آمدند و دنيا پُر از عدل و داد شد، ولي آن هنگام، آخر عمر بشر باشد و منتظر صوراسرافيل باشيم، اين كه كار نشد! بشر، چند هزار سال با اين زحمت زندگي كند، بعد حضرت بيايند و دنيا را پُر از عدل و داد كنند و بعد هم دنيا تمام شود! وقت ظهور حضرت، دنيا، تازه شروع ميشود! با آمدن حضرت، اوّل زندگي بشر، اوّل تاريخ انسان و اوّل رشد و تعالي جوامع بشري به صورت كلان- نه به صورت تك تك كه حالا داريم- تازه شروع خواهد شد. (مقام معظم رهبري)
مفهوم واقعي عدالت ... اين، يك موجود است كه خيره شده است براي يك هم چون مطلبي. و لهذا به اين معنا، عيد مولود حضرت صاحب - ارواحنا له الفداء- بزرگترين عيد براي مسلمين است و بزرگترين عيد براي بشر است. ... وقتي كه ايشان ظهور كنند ان شاء الله... تمام بشر را از انحطاط بيرون ميآورد. تمام كجيها را راست ميكند... و تمام اين انحرافات را برگردانند به اعتدال كه واقعاً صدق بكند: «يملا الارض عدلاً بعد ما ملئت جوراً». (امام خميني) ... چه مسعود و مبارك است روزي كه جهان از دغل بازيها و فتنه انگيزيها پاك شود و حكومت عدل الهي بر سراسر گيتي گسترش يابد... و تنها قانون عدل اسلامي بر بشريت حاكم شود و كاخهاي ستم و كنگره هاي بيداد فرو ريزد و آن چه غايت بعثت انبيا عليهم صلوات الله و حاميان اوليا عليهم السلام بوده، تحقق يابد. (امام خميني)
دعا اميد است آفتاب درخشان اسلام بر جهانيان نور افشاند و مقدمات ظهور منجي بشريت را فراهم آورد. «و ما ذلك علي الله بعزيز». (امام خميني) از خداوند متعال ميخواهيم دعاي بقية الله – ارواحنا فداه- را شامل حال اين ملت بزرگ كند.
راز و نياز آخرين جمله را هم به امام و مقتداي خودمان وليّ عصر - ارواحنا فداه- عرض كنيم: اي سيد و مولاي ما، پيش خداي متعال گواهي بده كه ما در راه خدا تا آخرين نفس ايستادهايم. بزرگترين آرزو و افتخار بنده اين است كه در اين راه پر افتخار و پر فيض و پر بهجت جان خودم را تقديم كنم. (مقام معظم رهبري)
سئوالات الف) کدام يک از اديان معتقد به آمدن منجي هستند؟ 1- اسلام 2- مسيحيت 3- همه اديان و مذاهب
ب) اين جمله از کيست؟«رسول اکرم (ص) خاتم رسل است و حضرت مهدي (عج) خاتم ولايت» 1- مقام معظم رهبري 2- امام خميني 3- علامه طباطبائي
ج) جمله را کامل کنيد: با تکيه بر همين . . . . . . . . . . . .بود که ملت بزرگ ايران ، پرچم اسلام را به اهتزاز در آورد . 1- ايمان 2- اميد 3- اعتقاد
د) اين جمله از کيست؟ « بعضي خيال ميکنند ، حضرت که آمدند ، آخر دنياست ! نه تازه شروع دنيا و شروع تاريخ بشريت است.» 1- امام خميني 2- مقام معظم رهبري 3- علامه طباطبائي كارآمد است؛ با فهم اين ويژگيها و تلاش در مسير كسب آنها، ميتوانيم يكي از شرايط ظهور را ايجاد كرده و در نتيجه به روز پرشكوه ظهور نزديكتر شويم. بعضي از ويژگيهاي مهدي ياوران عبارت است از:
1. معرفت اساسيترين ويژگي ياران امام مهدي(ع)، معرفت عميق نسبت به خداوند متعال است. اين معرفت آن چنان استوار است كه نه شبهات در آن خللي ايجاد ميكند و نه ترديدها و شكها در حريمش راه مييابد. امام علي(ع) ميفرمايد: «رجال مؤمنون عرفوا الله حق معرفته و هم انصارالمهدي في آخرالزمان». ياران مهدي(ع) در آخرالزمان كساني هستند كه به خداوند آن چنان كه شايسته است، معرفت دارند». 2. ايمان و عمل صالح ثمره معرفت به خداوند، ايمان به او و عمل صالح است. بنابر اين ياران امام مهدي(ع) زندگي مؤمنانهاي دارند و اخلاق و رفتارشان، شايسته و انساني است. براي اهميت اين دو ويژگي همين بس كه خداوند، وقتي ميخواهد كساني را كه در آخرالزمان حكومت عدل جهاني برپا ميدارند معرفي كند، ايمان و عمل صالح آنان را مطرح ميفرمايد: وعد الله الذين آمنوا منكم و عملوا الصالحات ليستخلفنّهم في الارض... «خداوند به كساني از شما كه ايمان آورده و كارهاي شايسته انجام دادهاند وعده ميدهد كه قطعاً آنان را حكمرانان روي زمين خواهد كرد...». 3. عبادت (ذكر) معرفت و ايمان ريشه دوانده در دل ياران امام مهدي(ع)، آنها را به خضوع در برابر حق تعالي و تلاش در مسير بندگي سوق ميدهد. امام صادق(ع) عبادت و راز و نياز ياران امام مهدي(ع) را اين گونه ترسيم فرموده است: «لهم في الليل اصوات كاصوات الثواكل حزناً من خشية الله»؛ «ياران مهدي(ع) در دل شب از خشيت خداوند نالههايي دارند، مانند نالههاي مادران پسر مرده». پيامبر اكرم(ص) ميفرمايد: «مجدوّن في طاعة الله»؛ «آنان در طريق عبوديت اهل جدّيت و تلاشاند». 4. معرفت امام ويژگي ديگر ياران امام مهدي(ع)، بينش عميق آنان نسبت به آن حضرت است. امام سجاد(ع) در اين خصوص فرموده: «... القائلين بامامته»؛ «آنان به امامت مهدي(ع) اعتقاد ]راسخ[ دارند». اين معرفت ژرف دو ثمره اساسي دارد: عشق ورزي به ساحت مقدس امام مهدي(ع) و اطاعت بي چون و چرا از او (محبت و اطاعت) 5. محبت دلهاي ياران امام مهدي(ع) سرشار از محبت به آن حضرت است، به گونهاي كه در آوردگاه رزم، او را مانند نگيني در بر ميگيرند و جان خود را سپر بلايش ميكنند. امام صادق(ع) ميفرمايد: «يحفّون به و يقونه بانفسهم في الحرب»؛ «[ياران مهدي(ع)] در ميدان رزم گردش ميچرخند و با جان خود از او محافظت ميكنند». 6. اطاعت مقدم داشتن خواست حضرت بر خواست خود، از ديگر شاخصههاي ياوران امام مهدي(ع) است. امام صادق(ع) در اين خصوص فرمودند: «هم اطوع له من الامة لسيدها»؛ «اطاعت آنان از مهدي(ع) از فرمانبرداري كنيز در برابر مولايش بيشتر است». ياران امام در برابر قرائت آن حضرت، از خود قرائتي ندارند و هيچ گاه به بهانه نوانديشي و روشن بيني، از امام خود سبقت نميگيرند. 7. شهادت طلبي از امام صادق(ع) روايت شده است: «... و يتمنون ان يقتلوا في سبيل الله»؛ «ياران مهدي(ع) آرزو ميكنند كه در راه خدا به شهادت برسند». 8. وسعت نگاه قيام امام مهدي(ع) از نظر جغرافيايي، گستردهترين جنبشها است؛ چرا كه حكومت عدل آن حضرت جهاني بوده و همه زمين را در بر خواهد گرفت. براي پي ريزي حكومتي با اين وسعت و عظمت، ياران آن حضرت بايد ويژگيهاي مناسب با اين كار بزرگ را داشته باشند. اگر امام مهدي(ع) ميخواهد جهاني را به معنويت و رشد برساند، ياران حضرت نيز بايد ايدههايي بزرگ، نگاهي جهاني و طرح و برنامههايي فراگير داشته باشند. 9. جهاد و مقاومت در مسير گسترش فضيلت و عدالت در پهنه گيتي، هدايت گريزان و عدالت ستيزان فراواني وجود دارند كه سدّ راه امام شده و در برابرش صف خواهند كشيد. بنابراين ياران و همراهان آن حضرت، اهل جهاد و مقاومت در راه خدا هستند. امام علي(ع) در تفسير آيه 54 سوره مائده فرمود: «هم اصحاب القائم»؛ «آنان ياران قائماند». 10. شجاعت اگر جهاد و مبارزه، جهاني و فراگير است، پس ياران امام مهدي(ع) شجاعت و جسارتي در خور و عزمهايي پولادين دارند. امام سجاد(ع) ميفرمايد: «جعلت قلوبهم كزبر الحديد» «دلهاي ياران مهدي(ع) مانند پارههاي آهن است». 11. ايثار اين حركت گسترده، براي هدايت و سازندگي است. بنابراين ياران حضرت مهدي(ع) سختيها را به جان خريده و از خوشيها و لذتها چشم ميپوشند و با دستهاي مهربانشان، خوبيها و خوشيها را به ديگران هديه ميدهند؛ تا از اين رهگذر، قلبها را نرم كنند و رهيدگان را به دامان پر از مهر و محبت دين برگردانند.
12. بردباري آنان در راه تحقّق آرمانهاي جهاني امام مهدي(ع)، مشكلات و مصايب فراواني را به جان ميخرند؛ ولي از سر اخلاص و تواضع، عمل خود را هيچ انگاشته و به جهت هجوم سختيها و تحمل مشقتها، بر خداوند منّت نميگذارند: «قوم... لم يمنّوا علي الله بالصبر»؛ «ياران مهدي(ع) كسانياند كه به جهت بردباريشان بر خداوند منّت نميگذارند». 13. يكدلي از آنجايي كه هواها و خودخواهيها از ياران امام مهدي(ع) رخت بر بسته و به جاي آن، خداخواهي و خداپرستي نشسته است، آنان يك رنگ و يك دلاند: «قلوبهم مجتمعة». «ياران مهدي(ع) دلهايي متحد دارند». 14. استواري توجه به وجود تأييدات الهي در حركت بزرگ حضرت ولي عصر(ع) تأثير شگرفي بر روان ياران آن حضرت دارد و ملامتها و سرزنشهاي كوته بينان و عافيتطلبان در عزمشان خللي ايجاد نميکند. امام علي(ع) در تفسير آيه يا آيه 54 سوره مائده فرمود: «هم اصحاب القائم»؛ «آنان ياران امام قائم(ع) هستند». 15. ستم ستيزي ظلم ستيزي از جمله آرمانهاي حضرت و كساني خواهند توانست همراه او براي قطع ريشههاي ستم و بيعدالتي گام بردارند و در اين مسير استوار بمانند كه خود نيز از ظلم، گريزان باشند و خويشتن را از جور و ستم پيراسته سازند. در دعاي ندبه آمده است: «اين المعدّ لقطع دابر الظلمه»؛ «كجا است مهيا شده براي ريشه كن نمودن نسل ستمگران». 16. احياي سنن از ديگر رسالتهاي حضرت مهدي(ع)، احياي فريضهها و سنتهاي الهي است؛ ياران او نيز نسبت به اين امر، بايد اهتمام كامل داشته باشند: «اين المدّخر لتجديد الفرائض و السنن»؛ «كجاست، آن ذخيرهاي كه فريضهها و سنتها را احيا ميكند؟» 17. احياي قرآن آن حضرت قرآن را از غربت به در ميآورد و گردهاي نشسته بر رُخش را ميزدايد. ياران او نيز نه تنها اهل قرائت قرآناند؛ بلكه آن را در اعماق جانشان جريان بخشيده و با آن زندگي ميكنند: امام علي(ع) ميفرمايد: «يجلي بالتنزيل بصائرهم و يرمي بالتفسير في مسامعهم»؛ «با قرآن ديدگانشان نوراني ميشود و تفسير آن در گوش جانشان جا ميگيرد». «أين المؤمّل لاحياء الكتاب وحدوده»؛ «كجاست آن كه آرزو ميرود قرآن و حدودش را زنده كند». 18. عصيان ستيزي ياران حضرت حقيقتاً از آلودگيهاي مختلف پاك هستند. آنها با قول و عمل خويش، با بديها مبارزه ميكنند. امر به معروف و نهي از منكر، يكي از ويژگيهاست كه قرآن براي مؤمنان واقعي بر شمرده است. «اين مبيد أهل الفسوق و الطغيان و العصيان»؛ «كجاست آن بنيان كن اصحاب فسق و عصيان و طغيان؟» 19. عزتمندي آن حضرت ميآيد تا عزت واقعي مؤمنان را در ظاهر، نمايان سازد و بي مايگي و بي پايگي برتري ظاهري جبهه طاغوت را برملا كند. كساني خواهند توانست با او در پيمودن اين مسير همراه و هم گام باشند كه به عزت واقعي پارسايان، با تمام وجود اعتقاد داشته باشند و باطل را ذليل و زبون بدانند: «أين معزّالاولياء و مذلّ الأعداء»؛ كجاست عزت بخش دوستان و خواركننده دشمنان؟»
بشارتها جوانان از فطرتهايي پاك و بي آلايش برخوردار بوده و تعلّقات و وابستگيها، در اعماق جانشان ريشه ندوانده است از اين رو بيشترين ياران آن حضرت را تشكيل خواهند داد؛ البته جوان بودن ياران امام لطمهاي به جايگاه پيران با ايمان نزده و بر عدم همراهي ايشان گواهي نميدهد. بر اساس برخي روايات، بانوان نيز در ميان اصحاب ويژه آن حضرت، حضور چشم گيري دارند و اين نويد شوق انگيز و شعف آوري براي تمامي بانوان مهدي ياور است تا كمر همت بسته و براي پيوستن بر اين جمع پربركت تمام توان خود را به كار گيرند: امام باقر(ع) ميفرمايد: «يجيء - والله- ثلاث مأة و بضعة عشر رجلاً فيهم خمسون أمرأةً يجتمعون بمكة؛ علي غير ميعاد»؛ «به خدا سوگند سيصد و چند نفر كه پنجاه تن از بانوان نيز در ميانشان حضور دارند، بدون هيچ قرار قبلي، در مكّه گرد هم جمع خواهند شد». پس ياوران مهدي(ع) به حق، از صفاتي عالي و كمالاتي والا برخوردارند و پيوستن به اين مجموعه با فضيلت، براي همگان امكان پذير است؛ زيرا دليل معتبري در دست نداريم كه ياران امام مهدي(ع) افرادي معين- با نام و مشخصات خاص- هستند بنابراين هر كس ميتواند با طرح اين احتمال كه شايد من يكي از ياران ويژه حضرت مهدي(ع) باشم، انگيزههاي دروني خود را تقويت كند و با تلاش فراوان، به جرگه ياران ويژه حضرت نائل آيد. از طرفي اگر همت پيوستن به جمع ياران ويژه حضرت را نداشته باشيم؛ ميتوانيم جزو خيل عظيم همراهان حضرت و لشگر همگاني آن عزيز قرار گيريم. آري بايد بكوشيم تا جايي كه ممكن است در اين مسير گام برداريم و البته نبايد نااميد بود چرا كه هر كس به مقدار توان و تلاش خويش درجاتي از ياران امام را خواهد داشت.
سؤالات الف) جملهي: «مجدوّن في طاعة الله» نشانهي کدام خصوصيت ياران مهدي موعود(عج) است؟ 1- شهادت طلبي 2- شجاعت 3- عبادت خداوند
ب) اميرالمؤمنين(ع) در نهج البلاغه، اين را نيز از ويژگيهاي ياران حضرت ميدانند: «قوم... لم يمنّوا علي الله بالصبر»؛ يعني ............ 1- گروهي که بر خدا به خاطر صبرشان منت نميگزارند. 2- گروهي که منت گزار نيستند و صبورند. 3- گروهي که خداي منان را ميپرستند و به خاطر او صبر ميکنند..
ج) اين فراز دعاي زيباي ندبه:«اين المعدّ لقطع دابر الظلمه!»: به کدام ويژگي مهدي ياوران اشاره ميکند؟ 1- ستم ستيزي. 2- خشن بودن ياران. 3- زنده کردن قرآن.
د) امام مهدي(عليه السّلام) زنده کنندهي قرآن است؛ يعني...... ؟ 1- قرآن جديد ميآورد. 2- به احکام آن عمل ميکند و آن را وارد زندگي بشريت ميکند. 3- قرآن را کمي تغيير ميدهند.
جهت شرکت در مسابقه پيامکي ، پاسخ سوالات را مانند مثال زير به شماره پيامک مهديه تهران 10001214 ارسال نماييد . عدد اول شماره بروشور : 7 عدد دوم کد شهرشما : 0611 عدد سوم گزينه هاي صحيح : 2313
مثال : 706112313 ( بدون فاصله)
|
|
واريز آنلاين به حساب مهديه |
|
|
|
|
|
|