|
|
|
|
تاريخ خبر: يکشنبه29/8/1384
|
سوره اعراف و در آن هفت آيه مى باشد
آيات 48-53-128-157-159-160-187
1-(وَ نادى أصحابُ الاعرافِ رِجالاً يَعرفُونَهم بسيماهم قالوا ما أغنى عنكُم جمعكم و ما كنتم تستكبرون.) (59)
1-اعراف،آيه 48. و اصحاب اعراف مردانى (از دوزخيان را) كه از سيمايشان آنها را مى شناسد صدا مى زنند و مى گويند ديد يد كه گرد آورى شما (از مال و ثروت و زن و فرزند) و تكبّر هاى شما به حالتان سودى ندارد؟
حضرت مهدى (عج) و آباءِ طاهرينش اصحاب اعراف هستند، امام صادق عليه السلام فرمود ابن كّوا آمد خدمت حضرت اميرالمؤمنين صلوات اللّه عليه و از حضرت تفسير اين آيه (و نادى اصحاب الاعراف...)پرسيد حضرت فرمود: اعراف مائيم و ما انصار و يارى كننده خودمان را به سيما و صورتشان مى شناسيم و مائيم اعرافى كه خداى سبحان شناخته نمى شود مگر از مسير معرفت ما و مائيم اعراف. خدا روز قيامت ما را بر صراط قرار مى دهد و داخل دوزخ نمى شود مگر آن كه ما را انكار كند و ما منكر او باشيم، خداى تعالى اگر مى خواست خودش را به مردم مى شناساند، ليكن ما را باب شناسائى خود و راه و روش آن و جهتى كه از آن سو به او مى رسند قرار داد، پس كسى كه از ولايت، سرپيچى كند و يا غير ما را بر ما برترى دهد، آنها از صراط بر كنارند تاآخر حديث. (60)
2- الف) ينابيع المودة،ص102،باب 29. ب)تفسير فرات بن ابراهيم كوفي، ص142. 2-(هل ينظرون إلّا تاويلَه يوم يأتى تأويُلهُ.) (61)
1- اعراف،آيه 53. آيا آنها انتظار دارند سر انجام تهديد هاى الهى را مشاهده كنند؟ روزى خواهد آمد كه اين امور انجام گيرد.
روز تأويل آيات خواهد آمد و آن روز روز قيام قائم آل محمد(عج) مى باشد. (62)
2-الف)تفسير برهان،ج1،ص23.ب)غاية المرام، ص730. 3-(قال موسى لِقومهِ اسْتعينوا باللّه وَ اصْبروا إنَّ الارضَ للّهِ يُورِثها من يشاء من عباده والعاقِبةُ للمتَّقين.) (63)
3- اعراف،آيه 128. موسى به قوم خود گفت از خدا يارى جوئيد و استقامت پيشه كنيد، كه زمين از آن خداست. و آن را به هر كس بخواهد (و شايسته بداند) واگذار مى كند و سرانجام (نيك) براى پرهيزگاران است.
امام باقر عليه السلام فرمودند: در كتاب على عليه السلام چنين يافتيم كه پس از ذكر آيه «ان الارض للّه يورثها» حضرت فرمودند: من و اهل بيتم كسانى هستيم كه خداوند زمين را به ما منتقل ساخته و مائيم پرهيزگاران. (64)
4-الف)تفسير نمونه،ج6،ص312. ب)تفسير برهان،ج2،ص27. ج)غاية المرام، ص72. آرى وارثان حقيقى زمين و حاكمان بر آن، اينها هستند و آخرين جانشين آنها حضرت مهدى (عج) مى باشد.
4-(الذين يتَّبعون الرسولَ النَّبى الأُمّى –الى قوله-واتَّبَعوا النور الذى أُنزِل معه اولئك هُمُ المفلحون.) (65)
1- اعراف،آيه 157. آنها كه از فرستاده(خدا) پيامبر امّى - تا- و از نورى كه با او نازل شده پيروى كردند آنان رستگارانند.
امام صادق عليه السلام فرمود:«نور» در اين آيه على و امامان عليهم السلام مى باشند. (66)
2- اعراف،آيه243. كسانى كه از اينها پيروى كنند و از دشمنانشان دورى جويند « هم المفلحون» آنان رستگارند و در ظهور قائم (عج) به آنان بشارت نجات و رهايى داده خواهد شد. (67)
3-غاية المرام،ص730. 5-(وَ مِن قوم موسى أُمَّه يهدونَ بِالحقِّ و به يَعدِ لون.) (68)
4- اعراف،آيه 159. و از قوم موسى گروهى راهنمايان به سوى حق مى باشند و حاكم به حق و عدالتند.
عياشى از امام صادق عليه السلام روايت كرده كه فرمود:« هم اهل الاسلام» و مفضل از آن حضرت روايت كرده در باره اين آيه شريفه « و من قوم موسى امة...» آنها بيست و پنج نفر هستند كه جزء اصحاب قائم (عج) هستند كه از پشت كوفه و در نسخه ديگر از پشت كعبه خارج مى شوند. (69)
5- الف)تفسير برهان، ج2، ص42. ب)غاية المرام،ص730. وحضرت امير المؤمنين عليه السلام پيرامون «و به يعدلون» فرمودند:بعضى از انبياء و سلف امّتهاى آنها در ركاب حضرت بقية اللّه حاضر خواهند شد و از اصحاب او خواهند بود. (70)
6-تفسير اطيب البيان، ج6. و نيز امير المؤمنين عليه السلام (در مورد آيه مذكور) فرمود: من و دوستانم وپيروانم مى باشيم. (71)
1-الف)ينابيع المودة،ص109. ب)تفسير صافي،ج2،ص244. 6-(و أوحينا الى موسى اذا اسْتَسقاه قَومُه أنِ اضْرب بِعصاك الحجر فانبجستْ منه اثنتا عشرةَ عيناً.) (72)
2-اعراف،آيه 160. به موسى وحى فرستاديم كه عصاى خود را بر سنگ بزن ناگهان دوازده چشمه از آن بيرون جهيد.
ابى حمزه ثمالى مى گويد: از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مى فرمود: الواح موسى نزد ماست، عصا موسى نزد موسى و وارثان پيغمبران مى باشيم و اين آيه درشأن ما نازل گرديده است. (73)
3-تفسير برهان،ج2،ص41. امام باقر عليه السلام در باره اين آيه شريفه « و أوحينا الى موسي» تا آخر مى فرمايد: بدرستى كه ظهور و قيام قائم (عج) د رمكّه خواهد بود و بعد از آن به سوى كوفه حركت مى كند، منادى ندا مى دهد(اى ياران امام زمان –عج-) كسى از شما با خود(طعام و شرابي) غذا و آبى حمل نكند، حضرت مهدى عليه السلام حجر موسى بن عمران عليه السلام را با خود دارد و در هر منزلى كه وارد مى شوند(نياز به غذا و آب ندارد) از آن سنگ آبى روان خواهد شد هر كس گرسنه و تشنه باشد از آن مى خورد و همه سير خواهند شد و اين حالت در تمام منزلگاههاى بين راه ادامه دارد تا از پشت كوفه وارد نجف شوند. (74)
4- تفسير اطيب البيان،ج6،ص6. 7-(يسئلونك عن السَّاعة ايّانَ مُرسيها، قُل إِنّما عِلمها عند ربى لا يُجلّبها لوقتها الا هو ثَقلتْ فى السموات و الارض لا تأتيكم الا بغتةً.) (75)
5- اعراف،آيه187. در باره قيامت از تو سؤال مى كنند كه وقوع آن در چه زمانى است؟ و بگو علمش نزد پروردگار من است و هيچكس جز او (نمى تواند) وقت آن را آشكار سازد، (اما قيام قيامت) حتى در آسمانها و زمين، سنگين (و بسيار پر اهميت) است، و جز به طور ناگهانى به سراغ شما نمى آيد.
زراره بن اعين مى گويد: از امام باقر عليه السلام در باره ساعت در اين آيه سؤال كرده ام حضرت فرمود: اين ساعت (ظهور) قائم است كه ناگهان قيام خواهد كرد. (76)
|
|
واريز آنلاين به حساب مهديه |
|
|
|
|
|
|