|
|
|
|
تاريخ خبر: جمعه27/8/1384
|
حقوق امام مهدى (عج) سينه پر درد و فغان است چه پنهان از تو سبزه را بوى خزان است چه پنهان از تو اى دريغا! شاهبازان به چه قانع شدهاند! دل نرگس نگران است چه پنهان از تو و اعنا على تادية حقوقه اليه. فابذل نفسى و مالى و ولدى و اهلى و جميع ما خولنى ربى بين يديك.
1 . در ايام الله ميلاد خاتم الاوصياء، حجت خدا، نور آل محمد صلى الله عليه و آله (1) ، مهدى فاطمه (عج) هستيم . مي توان اين روز را به عادت گذراند و به غفلت سپرى كرد و از يم به نمى و از دريا به قطرهاى قانع شد و مي توان به بازكاوى حقوق امام مهدى (عج) و محاسبه ى عهد و پيمانهايى كه با آن حضرت داريم، پرداخت و با نقبى به نور و محاسبه ها و بازكاويها، به وسعتها و هدايتهاى بيشترى رسيد .
2 . مهدويت، قلب تپنده ى حيات شيعه در تمامى قرون و اعصار است . مهدويت، رمز و راز نجات انسان معاصر از بن بستها و گردابها است . مهدويت، نه يك راه، كه تنها راه است .
مهدويت، انرژى متراكمى است كه اگر به درستى از آن بهره گرفته شود، توانايى شگرفى در وحدت همگان و بسط معنويت و احياى دين دارد . مهدويت و اعتقاد به يك منجى و مصلح، باور مشترك همه ى اديان و نداى قلبى همه ى مستضعفان در سرتاسر اين كره ى خاكى است . مهدويت، باورى عميق است كه ريشه در ساخت و بافت انسان دارد .
مهدويت، اميد مستضعفان و نويد پايان سبز زمان است . مهدويت، چشم اندازى است زيبا به جهان آينده و آينده ى جهان .
مهدويت، سرفصل رويش و تولد نهايى انسان است . مهدويت، حقيقت سترگى است كه جهان با وجود او، بر مدار عشق مي چرخد، و خورشيد، به يمن درخشش نورش، زمين و آسمان را نور باران مي سازد . مهدويت، عامل رعب و هراس همهى مستكبرين و دشمنان انسانيت است . مهدويت، برگى زرين در دفتر تاريخ انسان است . مهدويت، نگاه سبز شيعه و ادامه ى كربلا و نگاه سرخ حسين عليه السلام است . مهدويت، آخرين پناه و خاكريز انسان معاصر در برابر همه ى سياهيها و پلشتيها است .
مهدويت، رمز پيروزى و استمرار انقلاب اسلامى ايران است . مهدويت، اميد و حيات و زيبايى و عشق و شور و نشاط، و در يك كلمه، همه چيز ما است .
يابن الحسن! روحى فداك! متى ترانا و نراك؟ (2)
3 . امروزه، دشمنان، سرمايه گذارى فراوانى در راه مبارزه با اين انديشهى حيات بخش - كه اساس تشيع است - كرده اند . اين هجومهاى خشن كه پس از پيروزى انقلاب اسلامى و بويژه در دهه ى اخير، به ساحت مهدويت شده است نشان از اهميت و حياتى بودن اين موضوع براى دشمن دارد . دشمن، نيك مي داند كه حيات شيعه، در گرو دو نگاه سرخ و سبز است
نگاه حسينى و نگاه مهدوى . با يكى، قيام مي كند و با ديگرى، آن را حفظ مي كند . اين همه هجوم از ايجاد شبهه گرفته تا انواع فيلمها و بازيهاى رايانهاى، نشانه ى هراس آنان از اين حقيقت سترگ است . امروزه، دشمن، حيات خود را در زوال و يا تحريف اين انديشه مي داند . انديشهاى كه مانند روح، در كالبد معتقدانش رسوخ مي كند و آنان را در برابر همه ى مستكبران به پا مي دارد .
4 . به شهادت روايات متعدد، ايرانيان نقش بزرگى در زمينه سازى ظهور آن حضرت دارند . (3) اين روايات، چنان كه بشارت است، هشدارى به وظيفه ى سنگين ايران اسلامى هم هست . ناگفته نماند كه اين روايات، دشمنان را هم در مورد ما حساس كرده و آنان را به سرمايه گذارى بيشترى براى به انحراف كشيدن نسل جوان اين مرز و بوم و دورى آنان از انديشهى مهدويت، كه در حقيقت، اساس انقلاب ما هم هست، وا مي دارد .
5 . مساله ى مهدويت، همواره از مظلو مترينها بوده است، چه قبل و چه بعد از انقلاب . قبل از انقلاب، اسير حجت يها بود و پس از انقلاب، هر كه مي خواست در اين وادى داخل شود، ترس از اتهام انتساب به اين انجمن، براى بازداشتن و انزواى او كافى بود، اما در چند سال اخير، با كوشش برخى مراكز و به ميدان آمدن تنى چند از افراد شناخته شده و همراه و هماهنگ با انقلاب و رهبرى، اين سد شكسته شد و اين مبحث، از انحصار منحرفان و كج سليقگان، خارج گشت . در هر حال، آن چه كه قابل كتمان نيست، اين است كه پس از انقلاب، آن گونه كه شايسته ى اين مباحث و موضوعات بود، به آن پرداخته نشد و در نتيجه، بيش از دو دهه، ركود بر اين مباحث سايه انداخت . جبران اين ركود و توقف، آن هم در عصر سرعت، خود تلاش مضاعف را از همه ى نهادها و مسئولان ميطلبد .
6 . هر كسى را سالى است، از كشاورز و تاجر گرفته تا عارفان و سالكان . يكى، سالش را هنگام برداشت محصول قرار مي دهد و ديگرى، هنگام تحصيل سود . بر شيعيان مهدى باور و سالكان مهدى زيست، فرض است كه در نيمه ى شعبان، در كنار اعمال فراوان شب و روز آن، به محاسبه ى تكاليف و عهدهاى خود با امامشان بپردازند و بر حقوق آن حضرت و آن چه نسبت به آن بزرگوار كرده اند و نكرده اند، مرورى داشته باشند . بر كرده ها، سپاسگزار و شاكر باشند و بر نكرده ها، استغفار و تصميم بر جبران .
7 . ما، هر يك، عهدهايى داريم با خدايمان، پيامبرمان و اماممان . با خدايمان عهد كرديم كه شرك نورزيم
«الم اعهد اليكم يا بنى آدم ان لاتعبدوا الشيطان» (4)
«و اطاعت او و اوليايش را گردن گذاريم .» (5)
با پيامبرمان عهد بستيم، پاسدار وحى و حامى وصى او باشيم . با اماممان ميثاق بستيم كه او را بشناسيم و در برابرش تسليم باشيم (6) و جان و مال و خويشان و همه ى آن چه كه خداوند به ما ارزانى داشته، فدايش كنيم و به پايش بريزيم
«و هو عهدى اليك و ميثاقى لديك . . . فابذل نفسى و مالى و ولدى و اهلى و جميع ما خولنى ربى بين يديك و التصرف بين امرك و نهيك» (7) با او عهد كرديم كه مدافع حريمش باشيم و در برطرف كردن حوايج و خواسته هاى او - كه در حقيقت، خواسته هاى ما و به نفع خود ما است - كوشا باشيم
«اللهم! اجعلنى من انصاره و اعوانه والذابين عنه والمسارعين اليه فى قضاء حوائجه والممتثلين لاوامره والمحامين عنه والسابقين الى ارادته والمستشهدين بين يديه» . (8)
و زمينه ساز حكومتش باشيم
« يوطئون للمهدي سلطانه» (9)
و به دوستانش محبت بورزيم و با دشمنانش بستيزيم
«سلم لمن سالمكم و حرب لمن حاربكم» .
اين حقوق، چه فردى و چه اجتماعى، حقوق سنگينى است تا آن جا كه براى اداى آنها، بايد از ذات احديت استعانت جست
«و اعنا على تادية حقوقه اليه» . (10)
از حقوق فردى، در فرصتى ديگر بايد گفت و گو كرد .(در كتاب مكيال المكارم تا حدود هشتاد وظيفه، شمارش شده است .) مناسب است در اين فرصت، به بررسى وظايف جامعه ى ايران اسلامى به عنوان زمينه سازان قيام و انقلاب آن حضرت و نهادهاى حكومتى و غيرحكومتى آن بپردازيم، از صدا و سيما گرفته تا آموزش و پرورش، دانشگاه، حوزه، وزارت ارشاد، سازمان تبليغات، مراكز توليد سينمايى، پژوهشگاهها و مراكز و مديرانى كه نيروى انسانى كلانى تحت پوشش دارند . بهتر، اين است كه در اين ايام، هر يك از اين نهادهاى تاثير گذار حكومت دينى، به بازكاوى كارنامه ى يك ساله ى خود بپردازند و نتيجه را به عنوان يك وظيفهى خطير به اطلاع مردم برسانند . در ادامه، مرورى خلاصه به وظايف برخى از اين نهادها، به عنوان نمونه، خواهيم داشت و بررسى همه آنها را به فرصتى ديگر وامي گذاريم . حوزه بدون ترديد، سهم اساسى در احيا و گسترش فرهنگ مهدويت، از آن حوزه است . حوزه، نهادى ريشه دار و اصيل است كه در دورهى رسول اكرم صلى الله عليه و آله با آيهى «نفر» شكل گرفت و در تمامى قرون و اعصار، پاسدار اسلام از دستبردها و حوادث بود . كوتاهى و عدم حضور فعال حوزه و حوزويان در اين امر خطير، زمينه ساز بروز خرافات و سطحى نگرى از يك طرف و در دست گرفتن اين مقولهى سترگ از سوى افرادى ناشايستشده است . ظهور و بروز امثال حجتي ها و ملاقاتي ها (مروجين افراطى ملاقات با امام زمان (عج)) ريشه در غيبت حوزه در اين عرصه دارد . جا دارد حوزه به عنوان متوالى اين امر، قدمهاى جدي ترى در اين راه بردارد و با ايجاد يك مركز تخصصى و يا مشاركت و نظارت بر مراكزى كه با اين نام فعاليت مي كنند، به آموزشها و پژوهشهاى اساسى در اين عرصه - كه جدا جاى آنها خالى است - و سپس ارائه و تبليغ آن در سطح داخلى و خارجى بپردازد . در آموزشهاى حوزوى، درسهايى مانند
مبانى اعتقادى مهدويت، تاريخ عصر غيبت، حديث شناسى و منبع شناسى مهدويت، دعاشناسى، شناخت فرقه ها و گروههاى انحرافى، بايد از جايگاه شايستهاى برخوردار باشد . از ياد نبريم كه غفلت ما زمينه ساز ظهور و بروز ديگران است . شمع فروزنده چو پنهان شود شب پره بازيگر ميدان شود
آموزش و پرورش و دانشگاه
مقوله ى مهدويت، در هيچ يك از اين دو نهاد آموزشى، جايگاه شايستهاى ندارد . در درسهاى عمومى دانشگاهى كه بيش از چند صفحه ى محدود، ديگر هيچ نشانى نيست و در آموزش و پرورش هم آن قدر كم رنگ و ضعيف است كه در يك بررسى و پژوهش در متون درسى، عرق شرم بر جبينمان نشست و از آن امام و ولى نعمتتان، بسى خجالت كشيديم .
صدا و سيما
اين رسانه، به خاطر گستردگى و نفوذى كه دارد، مىتواند بيشترين نقش را در تبيين و ترويج اعتقاد صحيح به مهدويت و امام عصر (عج) داشته باشد . از اين رو، شايسته است كمى بيشتر به آن بپردازيم . كارنامه ى صدا و سيما، گرچه نسبت به سالهاى گذشته، كمى بهتر است، اما نسبت به آن چه كه از او انتظار مي رفت و ميي رود هنوز فاصله ى بسيار زيادى دارد . مشكل اين رسانه، اينجا است كه فرهنگ مهدويت را به برگزارى يك يا دو برنامه ى دعا و سخنرانى در صبحهاى جمعه خلاصه كرده است . مشكل تر آن كه اقبال عمومى به چنين برنامه هاى ضعيفى را به حساب جذابيت برنامه ى خود مي گذارد، غافل از آن كه سبب اين اقبال را بايد در عطش مردم و خالى بودن اين عرصه در جامعه و در سيما، طى بيش از بيست سال دانست . به نظرمي رسد، سيما، در اين راه بايد سرمايه گذارى جدى كند و خيلى بيش از اينها هزينه . جاى بسى شگفتى است كه در غرب، دهها فيلم در رابطه با مهدويت و قيام موعود آخرالزمان، با هدف ارائهى چهره ى مناسب از اين قيام، ساخته ميشود و پيشگويهاى تحريف شده نوستر آداموس در هاليوود ساخته مي شود و به مدت سه ماه، از تمام ش بكههاى تلويزيون آمريكا پخش مي گردد (11) فيلمى كه در آن، از امام زمان (عج) به عنوان پادشاه بزرگ وحشت King of Terror ياد مي شود . گفتنى است كه در مورد مجموعه ى پيشگوييهاى نوسترا داموس با مراجعه ى ابتدايى به اينترنت، چنين به دست آمد كه حدود پانصد اثر، اعم از فيلم و نمايشنامه و آهنگ و داستان، در اين زمينه ارائه شده است كه قريب سى تاى از آنها را فيلمهاى سينمايى و ويديويى تشكيل ميدهد، اما در سينما و سيماى ما دريغ از يك فيلم! به راستى، چگونه است كه آنان، در راه باطل خود، اين گونه مصرند و ما، در راه حق خود، اين اندازه كاهل؟ چگونه است كه آنان با دستمايه قرار دادن و تحريف يك پيشگويى، اين اندازه آثار خلق مي كنند و ما با حدود ده هزار روايت درباره ى مهدويت و آخرالزمان، هيچ دستاوردى نداريم، آن هم در برابر يك نسل تشنه و عاشق، نسلى كه با اجتماع شكوهمند ميليونى خود در نيمه ى شعبان هر سال در مسجد مقدس جمكران و بيابانهاى اطراف و حضور چند صدهزار نفرى خود در شبهاى چهارشنبه ى هر هفته عشق و اخلاص و عطش خود به امام مهدى (عج) را به نمايش ميگذارد؟ به راستى چه ميكنيم و به كجا يرويم؟ يابن الحسن! اليك اشكو . پيشنهاد ميشود ستادى دائمى و فعال، متشكل از مديران شبكه ها و برخى شخصيتهاى فرهنگى و كارشناسان مهدويت، زير نظر مستقيم رياست اين سازمان و با حضور فعال ايشان و يا نماينده ى تام الاختيارشان تشكيل شود و براى اين امر مهم، در بالاترين رده ى اين سازمان، برنامه ريزى كنند و بيشترين هزينه و بهترين برنامه ها و ساعات خود را در طول هفته و ماه و سال، در ايام و ساعات متعلق به حضرت، به اين امر مهم، امام همام و ولى نعمتمان، اختصاص دهند .
در اين باره، در بدو امر پيشنهادهاى زير قابل بررسى است
- توليد فيلمهاى سينمايى و داستانى و نمايشنامه از زندگانى و عصر نواب اربعه و برخى از وكلاى ايشان گرفته تا ترسيمى روشن از عصر ظهور با همهى ويژگيهاى تربيتى، اخلاقى، اجتماعى، سياسى و اقتصادى آن، تا داستانهايى تاثيرگذار و آگاهى بخش از مضامين مناسب با مهدويت، مانند انتظار يا توجهات و عنايات امام عليه السلام به برخى درماندگان و متوسلان به ايشان .
- فرا خوان سينماى جوان به توليد فيلمهايى در موضوع مهدويت .
- برنامه هاى تركيبى با طرحى نو و جذاب با استفاده از كارشناسان مجرب .
- ويژه برنامه هايى در ده هى مهدويت (از سوم شعبان روز ميلاد امام حسين عليه السلام تا نيم هى شعبان روز تولد امام مهدى (عج) و ايام ماه مبارك رمضان .
- ساخت و سفارش آهنگ، سرود و تواشيح ويژه ى حضرت با مضامينى مناسب .
- انجام دادن مصاحبه هايى با متفكران و دانشمندان مسلمان و غير مسلمان در خارج از كشور كه درباره ى انديشه ى مهدويت در شيعه و اسلام، حرفى شنيدنى دارند .
- تهيه ى گزارشهايى از كشورهاى مسلمان و مسيحى و نوع نگاه آنان به مصلح و موعود جهانى .
- پخش برنامه هاى برون مرزى در مورد مصلح جهانى و ارتباط با صاحب نظران اين مسئله در خارج از كشور و زمينه سازى يك همايش بين المللى مصلح جهانى به عنوان يك اعتقاد مشترك بين الاديانى .
- نقد و بررسى فيلمها و سخنانى كه در شبكه هاى جهانى عليه تفكر مهدويت و امام مهدى (عج) بخش ميشود .
- معرفى كتابها، مجلات، سايتهاى اينترنتى، نويسندگان، شاعران، نقاشان، طراحان، مداحان، مراكز پژوهشى; . . . در مقولهى مهدويت .
- پخش سخنان، خاطرات و يا بخش هايى از وصيت نامه هاى شهدا كه در مورد امام عصر عليه السلام است .
- ميان برنامه هايى مشابه برنامه ى بر بال انديشه در مورد امام زمان عليه السلام (سخنرانى بزرگان و فرازهايى از دعا و يا كلمات حضرت و) . . .
- آشنايى مردم با اعمال و دعاهاى شب و روز نيمه ى شعبان و پخش مراسم احياى اين شب در جمكران و يا برخى مساجد و دانشگاههاى بزرگ .
- تهيه ى گزارشهايى از فعاليتها و شور و نشاط جوانان در محله ها براى ايجاد مكانى مناسب براى تجمع و شادى مردم در اين ايام .
- طراحى و حمايت از برگزارى جشنواره هاى كتاب، مطبوعات، فيلم، نقاشى و آثار گرافيك و . . . در مقوله ى مهدويت .
- پخش اطلاعيه ها و سخنان مقام معظم رهبرى مراجع عظام به مناسبت ايام نيمه ى شعبان .
- پشتيبانى از فيلمهايى كه در داخل و يا خارج از كشور در اين موضوع ساخته مي شود .
- ميزگردهايى ويژه ى مباحث مهدويت با استفاده از كارشناسان مجرب و متعهد داخلى و خارجى .
- تهيه ى فيلمهاى گزارشى از اماكن زيارتى ويژه ى امام مهدى (عج) به خصوص مسجد مقدس جمكران .
- طراحى برنامه هاى نو و جذاب با هدف گسترش فرهنگ مهدويت در ميان نسل جوان .
- بستر سازى براى يك اجتماع و يا راهپيمايى شكوهمند و رژهى نيروهاى بسيج در روز نيمه ى شعبان با نام «مهدى ياوران» .
اينها و جز اينها پيشنهادهايى بود كه در بدو امر به ذهن ميرسيد . بدون ترديد با تشكيل ستاد مهدويت در صدا و سيما و با رايزنيها و فراخوان طرحها و برنامه ها در اين موضوع ضرورى، شاهد تحولى اساسى در اين امر مهم خواهيم بود ان شاء الله . اميد است كه در برابر اين حرفها و پيشنهادها، توجهى همراه تعصب و اقدام، دست ما را بگيرد و تعصبى بي توجه، ما را زندانى غرور و جمود نسازد . آمين!
پي نوشت :
1) سيد على خان كبير مدنى شيرازى، در رياض السالكين، حديثى از امام صادق عليه السلام نقل مي كند كه حضرت ولى عصر (عج) نور آل محمد صلى الله عليه و آله است . رك
منتخب الاثر، ص 494، پى نوشت . 2) اى امام زمان! جانام فدايت! كى مي رسد آن هنگام كه شما، ما را، و ما، شما را ببينيم؟ 3) ر . ك
عصر الظهور، على الكورانى، ص 217- 275 . 4) يس
60 . 5) در تفسير آيه ى 87 سوره مريم «لايملكون الشفاعة الا من اتخذ عندالرحمن عهدا . . .» ، از قول امام صادق عليه السلام چنين آمده است
«من دان بولاية اميرالمؤمنين والائمة من بعده فهوالعهد عندالله» (نورالثقلين، ج 3، ص 362 .) در اين روايت، «عهد نزد خداوند» ، همانا، پذيرش ولايت اميرالمؤمنين و ائمه ى معصوم عليهم السلام بعد از ايشان اعلام شده است . به همين مناسبت، امام على عليه السلام درباره ى روز غدير مي فرمود
«ان هذا يوم عظيم الشان . . . يوم كمال الدين، يوم العهد المعهود» ; «عهد ولايت» ، همان عهد معه ودى است كه در روز غدير كه روز كمال دين بود، بر آدم نهاده شد و بر آن مسؤول بود .(بحار الانوار، ج 37، ص 164 .) 6) امام باقر عليه السلام مي فرمايد
«انما كلف الناس ثلاثة
معرفة الائمة والتسليم لهم فيما ورد عليهم والرد اليهم فيما اختلفوا فيه» مردم، به سه تكليف مكلفند
معرفت امام; تسليم در برابر او; واگذارى امور به او در امورى كه اختلاف پيش مىآيد .(وسائل الشيعة، ج 27، ص 67 .) 7) مفاتيح الجنان، زيارت حضرت صاحب الامر; مصباح كفعمى، ص 495 . 8) مفاتيح الجنان، دعاى عهد . 9) بحارالانوار، ج 51، ص 87; منتخب الاثر، ص 375، ب 40 . 10) دعاى ندبه . 11) مضمون فيلم; بدين صورت است كه مردى از سلاله ى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله [ امام مهدى (عج]) در پايان تاريخ، ظهور مي كند و مي خواهد با ايجاد وحشت و در هم شكستن تمامى قدرتها، حكومت جديدى به وجود مي آورد، لكن به دست آمريكا و ديگر قدرتها، شكست مي خورد .
|
|
واريز آنلاين به حساب مهديه |
|
|
|
|
|
|