|
|
|
|
تاريخ خبر: جمعه27/8/1384
|
كفاية الاثر نوشته : ابى القاسم على بن محمد بن على الخزاز القمى الرازى مؤ لف اين اثر نفيس ، از دانشمندان اواسط قرن چهارم هجرى و از شاگردان شيخ صدوق است كه در قم زاده شده و در رى مى زيسته است .(684) صاحب رياض العلماء درباره وى مى نويسد: (( ...الشيخ الاجل الاقدم الوالقاسم على بن محمد بن على الخزاز الرازى القمى قدس سره ، الفاضل العالم المتكلم الجليل الفقيه المحدث المعروف تلميذ الصدوق و امثاله .)) (685) ابوالقاسم على بن محمد بن على الخزاز الرازى قمى ، فاضل ، عالم ، متكلم ، فقيه محدث و از شاگردان صدوق و مانند وى بوده است . از متن كتاب بر مى آيد نويسنده افزون بر صدوق ، از شمار زيادى از علماء و راويان استفاده برده و شمار زيادى از وى نقل روايت كرده اند، از جمله : ابوالبركات على بن الحسين الحسينى الجورى ، محمد بن ابى الحسن بن عبدالصمد القمى ، محمد بن الحسين بن سعيد قمى المجاور به بغداد و... از جمله آثارى كه از وى ، به جا مانده كتاب ارزشمند كفاية الاثر است . اين اثر، نخستين كتابى است كه در موضوع خود، به اين شيوه نگارش يافته و پس از آن . بسيارى از نويسندگان از آن الگو گرفته اند. مرحوم بهبهانى در تعليقات خود بر رجال ميرزاى كبير، درباره ارزش علمى كتاب و ديدگاههاى نويسنده كفاية الاثر، مى نويسد: (( راءيت كتاب الكفاية كتابا مبسوطا جيدا فى غاية الجودة جميعه نصوص عن الرسول صلى الله عليه و آله و عن غيره ايضا فى الائمة الاثنى عشر و فيه بعض تحقيقاته يظهر منه كونه فى غاية الفضل )) (686) كتاب كفاية الاثر را كتابى دراز دامن ، در نهايت خوبى يافتم . تمام مطالب آن را رواياتى كه از رسول اكرم (ص ) و غير ايشان درباره ائمه (ع ) رسيده است ، تشكيل مى دهد. در آن ، برخى تحقيقات يافت مى شود كه گواه فضل و دانش بالاى مؤ لف است . نويسنده در انگيزه تاءليف كتاب مى نويسد: ((برخى شيعيان ، آگاهى كافى در امر امامت نداشتند، از اين روى ، طرح بعضى شبهات از سوى مخالفان و گروههاى مخالف ، امر را بر آنان مشتبه كرده بود، تا آن جا كه دليلهاى روايى بر اثبات امامت ائمه (ع ) را انكار مى كردند. شيعيان دست خود را از دليلهاى روايى و نصوص بر امامت ، تهى مى ديدند. حتى برخى پا را فراتر گذاشته و گمان كردند، از صحابه نيز نسبت به امامت خبر و اثرى نرسيده است . چون وضعيت اعتقاد دينى آنان را اين گونه يافتم . بر خود لازم ديدم ، در اين مساءله به تحقيق و جست و جو بپردازيم و با گردآورى آثار و اخبارى كه امامت ائمه (ع ) را اثبات مى كند، حقيقت را بر همگان آشكار كنم و شبهات مطرح شده را پاسخ گويم .)) اخبار و روايات فراوانى از پيامبر(ص ) رسيده كه پس از ختم نبوت ، امر امامت و خلافت را دوازده نور پاك بر عهده مى گيرند: كه اول آنان على (ع ) و آخر آنان مهدى (عج ) است . علما، از دير باز، به گردآورى و استدلال به اين اخبار، بر مساءله امامت پرداخته اند و آثارى را سامان داده اند. عالمى كه از عهده اين امر مهم و اساسى به خوبى بر آمده و به گونه تحسين برانگيزى آن را به انجام رسانده ، قمى رازى ، در كتاب كفاية الاثر است . مؤ لف با تلاش بسيار و ابتكار در خور تقدير، روايات و احاديثى كه به طور صريح بر امامت ائمه (ع ) دلالت دارند و اصحاب مشهور پيامبر(ص ) مانند: على (ع )، عبدالله بن عباس ، عبدالله بن مسعود، ابى سعيد خدرى ، ابى ذر غفارى ، سلمان فارسى ، فاطمه (س )، ام السلمه و عايشه از حضرت شنيده و روايت كرده اند. آورده است . سپس اخبار و رواياتى كه درباره تعيين هر يك از ائمه (ع )، به نص صريح امام پيشين رسيده ، با نظم ويژه اى نقل كرده و آنها را دليل محكم و استوارى بر انتصاب ائمه (ع )، بويژه امام زمان (ع )، مى داند. از اين روى ، حجت را بر همگان تمام شده مى انگارد. افزون بر اين ، آخرين باب كتاب را به رواياتى كه از سوى امام عسكرى (ع ) درباره حضرت مهدى و امامت پيشواى دوازدهم شيعيان رسيده اختصاص داده است . در پايان ، رواياتى كه از زيد، بر امامت امام عصر (عج ) نقل شده ، مى آورد. اين اثر نفيس ، از متون كهن در باب امامت است كه از جهت اتقان ، همواره مورد توجه بزرگان دانش حديث بوده و متن آن بر بسيارى از علماى برجسته خوانده شده و از سوى آنان اجازه نقل به افراد موثق صادر شده است . چاپ حاضر، با نسخه هاى مورد اعتماد و برخى روايات آن با كمال الدين شيخ صدوق مقابله و تصحيح شده و از اعتبار بالايى بهره مند است .
پي نوشت :
تحقيق : سيد عبداللطيف حسينى كوه كمرى خوئى . ناشر: انتشارات بيدار، قم . شماره صفحه ها: 402
|
|
واريز آنلاين به حساب مهديه |
|
|
|
|
|
|