|
|
|
|
تاريخ خبر: جمعه27/8/1384
|
توقيع ابوالحسين محمد بن جعفر اسدى مرحوم شيخ صدوق - رحمة الله عليه - در كتاب «كمالالدين » از محمد بن جعفر اسدى - رضى الله ت
عنه - روايت نموده كه مىگفت : « در ضمن جواب مسائلى كه من از حضرت صاحب الزمان - صلوات الله عليه - پرسيده بودم و محمد بن عثمان - قدس الله روحه - براى من فرستاد، چنين مرقوم بود : «اما آنچه كه از نماز خواندن وقت طلوع خورشيد و وقت غروبش پرسيدهاى ، اگر آن گونه كه مردم مىگويند، باشد كه : خورشيد از ميان دو شاخ شيطان طلوع كرده و در ميان دو شاخ شيطان غروب مىكند، پس هيچ چيزى بهتر از نماز، دماغ شيطان را به خاك نمى مالد؛ پس نماز را به پا دار و دماغ شيطان را به خاك بمال.
اما اينكه پرسيدهاى چيزى وقف ما شده باشد، اگر صاحبش محتاج به آن باشد آيا مىتواند در آن تصرف كند يا نه؟ جواب اين است كه : اگر آن شىء وقف شده هنوز تسليم متولى نشده ، صاحب ملك اختيار دارد كه آن را از وقف بودن بيرون كند و آن را تملك نمايد؛ ولى اگر تسليم متولى وقف شده باشد، صاحب آن نمى تواند تصرف كند، خواه محتاج به آن باشد يا بىنياز از آن باشد.
و اما اينكه پرسيدهاى كسانى در اموال ما كه در دست آنها ست، بدون اجازه ما تصرف مىكنند و استفاده آن را براى خود حلال مىدانند، هر كس اين كار را بكند ملعون است؛ و ما روز قيامت از وى باز خواست مىكنيم . پيغمبر (ص) فرمود: هر كس آنچه را كه پيش عترت من حرام است حلال بداند، به زبان هر پيغمبرى ملعون است؛ پس هر كس حق ما را تضييع كند از جمله ستمگران محسوب است و مشمول لعنت پروردگار خواهد بود چنانكه خداوند فرمود: «الا لعنة الله على الظالمين.» 21
و اما اينكه پرسيدهاى از بچهاى كه ختنه شده و بعد از آن مجدداً غلاف و پوشش آلت او رشد كند، آيا بار دوم هم بايد ختنه شود يا نه؟ جواب اين است كه واجب است دوباره ختنه شود، چون زمين از بول انسان ختنه نشده چهل روز به سوى خدا ضجه مىكشد.
و اما اينكه پرسيدهاى شخصى نماز مى گزارد و آتش و تصوير و چراغ روشن مقابل وى قرار دارد، آيا نمازش صحيح است يا نه؟ و مردم پيش از تو در اين مورد اختلاف داشتهاند، جواب اين است كه : اگر نماز گزار از اولاديت پرستان و آتش پرستان نباشد، جايز است ولى اگر از اولادبت پرستان و آتش پرستان باشد، جايز نيست رو به روى آنها نماز بخواند.
و اما اينكه پرسيدهاى املاكى براى شما وقف شده، آيا جايز است كسى آن را آباد كند و بعد از كسر مخارجى كه خرج كرده بقيه درآمد آن را به ناحيه ما بفرستد، و اين كار را به خاطر ثواب بردن و تقرب به سوى ما متحمل شود؟ جواب اين است كه : هيچ كس حق ندارد در مال كسى بدون اجازه صاحبش تصرف كند، پس چگونه جايز است كسى در مال ما تصرف كند؟ هر كس بدون اجازه ما اين كار را بكند، آنچه را كه بر وى حرام بوده حلال دانسته ، و هر كس بدون اجازه، چيزى از اموال ما را بخورد، مثل اين است كه آتش مىخورد و به زودى به آتش جهنم خواهد افتاد.
و اما اينكه پرسيدهاى شخصى املاكى را براى ما وقف مىكند و بعد از وقف ، به دست كسى مىسپارد تا آن را آباد كند و مخارج خويش و زمين را از درآمد آن بردارد و بقيه را به ناحيه ما بفرستد، آيا جايز است؟ اين كارها براى كسى كه از طرف واقف تعيين شده، جايز است؛ وليكن براى غير آن جايز نيست.
و اما اينكه پرسيدهاى رهگذارى از كنار درختانى كه به ما وقف شده، عبور مىكند و از ميوه آن مىخورد، آيإ؛ّّ براى او حلال است يا نه؟ جواب اين است كه : خوردن آن براى رهگذر حلال و بردن آن حرام مىباشد. 22
توقيع ديگرى از ناحيه امام زمان (ع) خطاب به محمد بن جعفر اسدى توسط محمد بن عثمان عمرى صادر شده است كه مطالب و مفاهيم آن مندرج در توقيع قبلى بود. اين توقيع ابتدايى است ؛ يعنى ، بدون اينكه از حضرت سؤالى بكنند و نامهاى خدمت حضرت بفرستند، حضرت خودش مبادرت به ارسال اين توقيع نمود ، و در آن ، كسانى كه اموال امام زمان (ع) را براى خود حلال دانسته و به ناحق آن را مىخوردند ، ملعون مىشمارد. و قسمتى از آن توقيع چنين است كه : «بسم الله الرحمن الرحيم لعنة الله و الملائكة و الناس اجمعين على من اكل من مالنا درهما حراماً.» 23
از اين دو توقيع شريف معلوم مىشود اموالى كه مردم به سوى امام (ع) مىفرستادند ، چه به صورت هدايا، چه به صورت سهم امام (ع) يا به صورت نذر و امثال آن ، در وصول آن به امام زمان (ع) كوتاهى مىشده و بعضىها كه آلوده به دنياى فانى بودند و ايمان در قلب آنها راه نيافته بود، بلكه در ظاهر اظهار ايمان مىكردند، با انتساب دروغين خود به امام زمان (ع) مى خواستند در آن اموال دستبرد زده و آنها را ملك شخصى خود قرار دهند.
و لذا امام زمان (ع) روى اين جهت تأكيد فراوان دارد، تا هم خود اين اشخاص متوجه شوند و هم مردم اموال را به دست افراد غير مطمئن نسپارند ؛ بويژه در دوران محمد بن عثمان مدعيان دروغين نيابت زيادى بودند و علت اساسى آنها به چنگ آرودن اموال و ثروت بود
|
|
واريز آنلاين به حساب مهديه |
|
|
|
|
|
|