صفحه اصلي درباره ما تماس با ما
در

  منتخب محصولات فرهنگي

بیشتر...



                            حدیث



    درک از امام مهدي
از امام صادق (ع) منقول است كه پيامبر اكرم (ص) فرمودند :
خوشا به حال كسى كه قائم اهل بيت مرا درك كند و به او اقتدا كند قبل از قيامش تابع ائمه هدايت باشد و از دشمنانشان بيزارى بجويد ايشان رفيقان من هستند و گراميترين افراد امت نزد من مى باشند . كمال الدين ـ شيخ صدوق ص 287
أچأڈأ­أ‹ أ‡أ’123 : امام صادق

 


        پايگاه هاي پيشنهادي

آيت الله دري نجف آبادي
نايب رييس هئيت امناء
 

حجت الاسلام و المسلمين
نوري شاهرودي
عضو هئيت امناء مهديه


مقالات

مهدويت

توقيعات

ظهور

غيبت

انتظار

زندگينامه

امام و بانوان

کتب

شعر

پرسش و پاسخ

ادعيه و زيارات

شفايافتگان

نامه اي به امام عج

مشاهدات

ديگر موضوعات

اخبار مهديه

         0پايگاه هاي ديگر


سایت مسجد مقدس جمکران

سايت فرهنگي تبيان

سايت سراج انديشه

سایت دکتر علی غضنفری

سايت فرهنگي شهيد آويني  


 

 


تاريخ خبر: جمعه27/8/1384

توقيع ابوالحسين محمد بن جعفر اسدى

مرحوم شيخ صدوق - رحمة الله عليه - در كتاب «كمالالدين » از محمد بن جعفر اسدى - رضى الله ت‏

عنه - روايت نموده كه مى‏گفت : « در ضمن جواب مسائلى كه من از حضرت صاحب الزمان - صلوات الله عليه - پرسيده بودم و محمد بن عثمان - قدس الله روحه - براى من فرستاد، چنين مرقوم بود : «اما آنچه كه از نماز خواندن وقت طلوع خورشيد و وقت غروبش پرسيده‏اى ، اگر آن گونه كه مردم مى‏گويند، باشد كه : خورشيد از ميان دو شاخ شيطان طلوع كرده و در ميان دو شاخ شيطان غروب مى‏كند، پس هيچ چيزى بهتر از نماز، دماغ شيطان را به خاك نمى مالد؛ پس نماز را به پا دار و دماغ شيطان را به خاك بمال.

اما اينكه پرسيده‏اى چيزى وقف ما شده باشد، اگر صاحبش محتاج به آن باشد آيا مى‏تواند در آن تصرف كند يا نه؟ جواب اين است كه : اگر آن شى‏ء وقف شده هنوز تسليم متولى نشده ، صاحب ملك اختيار دارد كه آن را از وقف بودن بيرون كند و آن را تملك نمايد؛ ولى اگر تسليم متولى وقف شده باشد، صاحب آن نمى تواند تصرف كند، خواه محتاج به آن باشد يا بى‏نياز از آن باشد.

و اما اينكه پرسيده‏اى كسانى در اموال ما كه در دست آنها ست، بدون اجازه ما تصرف مى‏كنند و استفاده آن را براى خود حلال مى‏دانند، هر كس اين كار را بكند ملعون است؛ و ما روز قيامت از وى باز خواست مى‏كنيم . پيغمبر (ص) فرمود: هر كس آنچه را كه پيش عترت من حرام است حلال بداند، به زبان هر پيغمبرى ملعون است؛ پس هر كس حق ما را تضييع كند از جمله ستمگران محسوب است و مشمول لعنت پروردگار خواهد بود چنانكه خداوند فرمود: «الا لعنة الله على الظالمين.» 21

و اما اينكه پرسيده‏اى از بچه‏اى كه ختنه شده و بعد از آن مجدداً غلاف و پوشش آلت او رشد كند، آيا بار دوم هم بايد ختنه شود يا نه؟ جواب اين است كه واجب است دوباره ختنه شود، چون زمين از بول انسان ختنه نشده چهل روز به سوى خدا ضجه مى‏كشد.

و اما اينكه پرسيده‏اى شخصى نماز مى گزارد و آتش و تصوير و چراغ روشن مقابل وى قرار دارد، آيا نمازش صحيح است يا نه؟ و مردم پيش از تو در اين مورد اختلاف داشته‏اند، جواب اين است كه : اگر نماز گزار از اولاديت پرستان و آتش پرستان نباشد، جايز است ولى اگر از اولادبت پرستان و آتش پرستان باشد، جايز نيست رو به روى آنها نماز بخواند.

و اما اينكه پرسيده‏اى املاكى براى شما وقف شده، آيا جايز است كسى آن را آباد كند و بعد از كسر مخارجى كه خرج كرده بقيه درآمد آن را به ناحيه ما بفرستد، و اين كار را به خاطر ثواب بردن و تقرب به سوى ما متحمل شود؟ جواب اين است كه : هيچ كس حق ندارد در مال كسى بدون اجازه صاحبش تصرف كند، پس چگونه جايز است كسى در مال ما تصرف كند؟ هر كس بدون اجازه ما اين كار را بكند، آنچه را كه بر وى حرام بوده حلال دانسته ، و هر كس بدون اجازه، چيزى از اموال ما را بخورد، مثل اين است كه آتش مى‏خورد و به زودى به آتش جهنم خواهد افتاد.

و اما اينكه پرسيده‏اى شخصى املاكى را براى ما وقف مى‏كند و بعد از وقف ، به دست كسى مى‏سپارد تا آن را آباد كند و مخارج خويش و زمين را از درآمد آن بردارد و بقيه را به ناحيه ما بفرستد، آيا جايز است؟ اين كارها براى كسى كه از طرف واقف تعيين شده، جايز است؛ وليكن براى غير آن جايز نيست.

و اما اينكه پرسيده‏اى رهگذارى از كنار درختانى كه به ما وقف شده، عبور مى‏كند و از ميوه آن مى‏خورد، آيإ؛ّّ براى او حلال است يا نه؟ جواب اين است كه : خوردن آن براى رهگذر حلال و بردن آن حرام مى‏باشد. 22

توقيع ديگرى از ناحيه امام زمان (ع) خطاب به محمد بن جعفر اسدى توسط محمد بن عثمان عمرى صادر شده است كه مطالب و مفاهيم آن مندرج در توقيع قبلى بود. اين توقيع ابتدايى است ؛ يعنى ، بدون اينكه از حضرت سؤالى بكنند و نامه‏اى خدمت حضرت بفرستند، حضرت خودش مبادرت به ارسال اين توقيع نمود ، و در آن ، كسانى كه اموال امام زمان (ع) را براى خود حلال دانسته و به ناحق آن را مى‏خوردند ، ملعون مى‏شمارد. و قسمتى از آن توقيع چنين است كه : «بسم الله الرحمن الرحيم لعنة الله و الملائكة و الناس اجمعين على من اكل من مالنا درهما حراماً.» 23

از اين دو توقيع شريف معلوم مى‏شود اموالى كه مردم به سوى امام (ع) مى‏فرستادند ، چه به صورت هدايا، چه به صورت سهم امام (ع) يا به صورت نذر و امثال آن ، در وصول آن به امام زمان (ع) كوتاهى مى‏شده و بعضى‏ها كه آلوده به دنياى فانى بودند و ايمان در قلب آنها راه نيافته بود، بلكه در ظاهر اظهار ايمان مى‏كردند، با انتساب دروغين خود به امام زمان (ع) مى خواستند در آن اموال دستبرد زده و آنها را ملك شخصى خود قرار دهند.

و لذا امام زمان (ع) روى اين جهت تأكيد فراوان دارد، تا هم خود اين اشخاص متوجه شوند و هم مردم اموال را به دست افراد غير مطمئن نسپارند ؛ بويژه در دوران محمد بن عثمان مدعيان دروغين نيابت زيادى بودند و علت اساسى آنها به چنگ آرودن اموال و ثروت بود

         بنيانگذار مهديه تهران


حجت الاسلام والمسلمين شهيد حاج شيخ احمد کافي


         برنامه های ندبه و کمیل

دعاي کميل و ندبه آذر ماه 1403


جدول کامل برنامه ها...

         واريز آنلاين به حساب مهديه

         گالري صوتي

قرائت دعاي ندبه 1403/8/25

سخنراني دعاي ندبه 1403/8/25

قرائت دعاي کميل 1403/8/24
بيشتر...

         مجلات


         ارتباط با ما

درباره ما

 نام
 Email
متن
 

         اشتراک

 نام
 Email