صفحه اصلي درباره ما تماس با ما
در

      جدول برنامه هاي ماه مبارک رمضان 1402

  منتخب محصولات فرهنگي

بیشتر...



                            حدیث



    درک از امام مهدي
از امام صادق (ع) منقول است كه پيامبر اكرم (ص) فرمودند :
خوشا به حال كسى كه قائم اهل بيت مرا درك كند و به او اقتدا كند قبل از قيامش تابع ائمه هدايت باشد و از دشمنانشان بيزارى بجويد ايشان رفيقان من هستند و گراميترين افراد امت نزد من مى باشند . كمال الدين ـ شيخ صدوق ص 287
أچأڈأ­أ‹ أ‡أ’123 : امام صادق

 


        پايگاه هاي پيشنهادي

آيت الله دري نجف آبادي
نايب رييس هئيت امناء
 

حجت الاسلام و المسلمين
نوري شاهرودي
عضو هئيت امناء مهديه


مقالات

مهدويت

توقيعات

ظهور

غيبت

انتظار

زندگينامه

امام و بانوان

کتب

شعر

پرسش و پاسخ

ادعيه و زيارات

شفايافتگان

نامه اي به امام عج

مشاهدات

ديگر موضوعات

اخبار مهديه

         0پايگاه هاي ديگر


سایت مسجد مقدس جمکران

سايت فرهنگي تبيان

سايت سراج انديشه

سایت دکتر علی غضنفری

سايت فرهنگي شهيد آويني  


 

 


تاريخ خبر: پنجشنبه12/11/1391

مسابقه پيامکي نگين آفرينش شماره (4)

امام مهدي در احاديث شيعه و سني
پايه هاي شناخت دين
عقل؛ عقل بشر محدود است و كليات را درك ميكند و پاسخگوي بسياري از سؤالهاي انسان نيست. به عنوان مثال: عقل به ما ميگويد به صورتي بايد از نعمت دهنده تشكر كرد ولي چگونگي اين شكر گذاري را بيان نمي كند.
نقل؛ نقل از قرآن و سنت تشكيل شده است. قرآن مانند قانون اساسي است و بيان امور جزيي را به سنت واگذار كرده است. مثال: در قرآن وجوب نماز و اينكه نماز انسان را از بدي و زشتيها باز ميدارد، آمده است ولي چگونه انجام دادن و تعداد ركعتهاي آن را سنت و احاديث پيشوايان معصوم بيان ميكند. در نتيجه سنت در ميان منابع ما نقش ويژهاي دارد. حالا ببينيم مهدويت چقدر و چگونه در آن بيان شده است.
با نگاهي كلي به احاديث ميبينيم بيش از پنجاه نفر از صحابه روايات مربوط به امام مهدي(ع) را از رسول گرامي اسلام نقل كردهاند. برخي از محققان 1941 روايت را بدون تكرار از پيشوايان معصوم در مورد مهدويت جمع آوري كردهاند كه 560 حديث آن از پيامبر اكرم (ص) نقل شده است. كتابهاي زيادي قبل و بعد از ولادت امام مهدي(ع) در مورد ايشان نوشته شده است. گروهي از عالمان شيعه و سني بنابر كثرت روايات قايل به تواتر اين اخبار در مورد آمدن امام مهدي(ع) شدهاند. محمد بن حسين آبري شافعي (363ق) در كتاب مناقب شافعي ميگويد: اخبار بشارت رسول خدا(ص) به آمدن «مهدي» به دليل كثرت مخبران و راويان به حد تواتر رسيده است.
روايات نقل شده در مورد امام مهدي(ع) را ميتوان به چهار گروه تقسيم كرد.
روايات تفسيري: رواياتي كه در ذيل آياتي از قرآن نقل شده و آنها را بر مهدويت تطبيق كردهاند.
روايات اخباري: احاديثي كه از آينده خبر ميدهند مانند: وقوع غيبت، علايم ظهور، دوران حكومت.
روايات تبييني: رواياتي كه بيان كننده دلايل غيبت، اهميت انتظار، وظايف منتظران و... هستند.
روايات تاريخي: احاديثي كه نسب و ولادت و معجزات امام مهدي(ع) را مطرح ميكنند.

از نگاهي ديگر احاديث مربوط به مهدويت به دو دسته تقسيم ميشوند احاديث عام- احاديث خاص

1- احاديث عام
رواياتي كه موضوعاتشان بيان جانشيني رسول خدا(ص) است مانند: حديث ثقلين- حديث دوازده خليفه و حديث؛ هر كس بميرد و امام زمان خود را نشناسد، مرگش به مرگ جاهلي است.
كه به يك مورد به طور اختصار پرداخته ميشود:

بيان حديث ثقلين
حدود 34 نفر از صحابه پيامبر گرامي اسلام و بسياري از بزرگان شيعه و سني مانند: مسلم، ترمذي و احمد بن حنبل اين حديث را نقل كردهاند که:
پيامبر اكرم(ص) در آخرين روزهاي زندگاني خود در جمع مسلمانان فرمودند: «من دو چيز گرانبها در ميان شما به امانت ميگذارم، اگر از اين دو پيروي كنيد، بعد از من هرگز گمراه نخواهيد شد. يكي از اين دو مهم تر از ديگري است. اولي كتاب خدا كه ريسماني متصل از آسمان به زمين است و دومي عترت و اهل بيتم اين دواز هم جدا نمي شوند تا اينكه در كنار حوض كوثر بر من وارد شوند. پس بنگريد با اين دو چگونه برخورد مي كنيد.»
مراد از اهل بيت چه كساني هستند؟ بنابر گفتار عالمان شيعه و سني مراد از اهل بيت حضرت علي و فاطمه و فرزندان آنان عليهم السلام ميباشند كه پيامبرگرامي اسلام در جاهاي مختلف آنان را به عنوان اهل بيت خود معرفي كردند.
امام مهدي(ع) و حديث ثقلين: هم اكنون قرآن كريم بدون هيچگونه تحريفي در ميان ما است، اما از اهل بيت، هم اكنون چه كسي در كنار قرآن است تا مسلمانان با پيروي از اين دو گوهر گرانبها هرگز دچار گمراهي و انحراف نشوند؟ عالمان شيعه و اهل سنت از پيامبر اكرم(ص) نقل كردهاند كه فرمودند: مهدي از عترت و اهل بيت من و از فرزندان فاطمه است.
در نتيجه هم اكنون امام مهدي(ع) مصداق اين حجت و عدل قرآن ميباشد و پيروي از او بر ما لازم است.

2- احاديث خاص
مراد از آن، احاديثي است كه در مورد مهدويت وارد شده است.
در اين زمينه بسياري از مسايل مورد اتفاق شيعه و اهل سنت است به صورتي كه اگر «مهدي» با ويژگيهاي مطرح شده در روايات، از كنار كعبه، خانه خدا قيام خود را آغاز كند، تمامي مسلمانان اعتراف به آمدن او ميكنند. در اين نوشتار به بيان برخي از عرصههاي مشترك ميان شيعه و سني در مورد امام مهدي(ع) ميپردازيم.

بيان موارد مشترك:
اصل مهدويت؛ در روايات فريقين در حد تواتر آمده است که در آخرالزمان شخصي به نام «مهدي» از فرزندان پيامبر قيام خواهد كرد. ابن حجر عسقلاني ميگويد: اخبار به حد تواتر دلالت دارد بر اينكه «مهدي» از اين امت است.
وجوب اعتقاد به مهدي؛ يكي از واجبات مهم در دين اسلام اعتقاد به آمدن «مهدي» است به صورتي كه منكر خروج او كافر معرفي شده است. جابر بن عبدالله از پيامبر(ص) نقل ميكند: «كسي كه منكر خروج مهدي(ع) باشد، به آنچه بر محمد(ص) نازل شده، كافر گرديده است».
جهاني بودن دعوت و حكومت او؛ بر اين مسأله آيات قرآن نيز دلالت دارد.
عدالت گستري امام مهدي(ع)؛ فراگيري عدل و داد در بسياري از روايات مربوط به حضرت بيان شده است. ابوسعيد خدري از پيامبر اسلام(ص) نقل ميكند؛ مهدي از من است. او زمين را از عدل و داد پر ميكند همان گونه كه از ظلم و جور پر شده است.
هم نام پيامبر(ص) بودن مهدي(ع) و بيعت ميان ركن و مقام در آغاز قيام او و نزول عيسي بن مريم(ع) در زمان امام مهدي(ع) و اقتدا كردن به او در نماز و خسف بيداء و فراواني نعمت در زمان او و مشخصات ظاهري امام و از فرزندان فاطمه بودن مهدي(ع) و... از موارد ديگر مشترك ميان شيعه و اهل سنت است. تنها فرق ميان علماي شيعه و سني در مهدي نوعي و شخصي است. شيعيان معتقدند امام مهدي(ع) فرزند امام حسن عسكري(ع) و امام دوازدهم ميباشد و هم اكنون زنده است و از عمر او بيش از هزار سال ميگذرد ولي اهل سنت اعتقاد به مهدي نوعي دارند يعني «مهدي» با اين ويژگيها در آخرالزمان خروج و عدل و داد را در سراسر زمين پياده خواهد كرد.


سئوالات
الف) شناخت دين بر چه پايه هايي استوار است؟
1- قرآن و سنت 2- عقل و نقل 3- قرآن و عقل

ب) بيان امور جزئي دين بر عهده ي ................ است .
1- قرآن 2- سنت 3- عقل

ج) احاديثي که از آينده خبر مي دهد ، شامل کدام دسته از روايات مهدوي است؟
1- احاديث تفسيري 2- احاديث اخباري 3- احاديث تاريخي

د) رواياتي که نسب ، ولادت و معجزات امام مهدي (ع) را مطرح ميکند ، چه رواياتي است؟
1- روايات اخباري 2- روايات تفسيري 3- روايات تاريخي

جهت شرکت در مسابقه پيامکي ، پاسخ سوالات را مانند مثال زير به شماره پيامک مهديه تهران 10001214 ارسال نماييد .
عدد اول شماره بروشور : 4
عدد دوم کد شهرشما : 0251
عدد سوم گزينه هاي صحيح : 2313

مثال : 402512313 ( بدون فاصله)

         بنيانگذار مهديه تهران


حجت الاسلام والمسلمين شهيد حاج شيخ احمد کافي


         برنامه های ندبه و کمیل

دعاي کميل و ندبه فروردين ماه 1403


جدول کامل برنامه ها...

         واريز آنلاين به حساب مهديه

         گالري صوتي

قرائت دعاي ندبه 1403/1/24

سخنراني دعاي ندبه 1403/1/24

قرائت دعاي کميل 1403/1/23
بيشتر...

         مجلات


         ارتباط با ما

درباره ما

 نام
 Email
متن
 

         اشتراک

 نام
 Email